четвртак, 03.01.2013, 19:30 -> 19:40
štampajНаш друг - дуг
За износ јавног дуга земље може да се изгради 9.000 километара аутопута. Од 2014. године креће период вишегодишењег пада јавног дуга с циљем да се до 2020. врати у границе дозвољеног, кажу у Министарству финансија. Важно је да се крене у реформе, упозорава Фискални савет.
Влада се последњих месеци убрзано задуживала да би обезбедила новац за, како кажу, нормално функционисање државе. За неколико дана, у Москви ће бити потписан уговор о 800 милиона долара кредита за Железнице Србије, а разговараће се и о још милијарду долара за подршку српском буџету. У плану је и кинески кредит вредан неколико стотина милиона евра за градњу Коридора 11.
Јавни дуг је већ одавно премашио законску границу од 45 одсто БДП-а. Србија дугује 17 милијарди 560 милиона евра или 60,5 одсто свега што створимо за годину дана. Тиме смо прекорачили и границу прихватљиве задужености која важи за много богатије земље.
Државни секретар у Министарству финансија и привреде Влајко Сенић каже да је највећи дуг у еврима, доларима према међународним финансијским организацијама. Према његовим речима, држава се доста задужује и на домаћем тржишту продајом хартија од вредности.
За мандата претходне владе, јавни дуг повећан је за готово 7 милијарди евра или 54 евра у секунди. За 130 дана ове владе, задужени смо за још две милијарде, односно по 186 евра у секунди. А новца у државној каси и даље нема довољно.
Сенић каже да су наредне године потребе за финансирањем око 520 милијарди динара, али највећи део тога је враћање доспелих обавеза.
"Ми смо у зони када можемо да говоримо о кризи јавног дуга. Реално је да ће и током 2013. године тај дуг да расте. Наша пројекција је да ће расти до 65 одсто БДП-а, а од 1. јануара 2014. године креће период вишегодишењег пада јавног дуга с циљем да се до 2020. врати у границе дозвољеног", каже Сенић.
Економиста Мирослав Здравковић каже да уколико се не потроше средства која су позајмљена у претходна три месеца на финансирање дефицита, него искључиво на финансирање доспећа дугова и камата, теоретски не можемо да причамо о банкроту до 2014. године.
"Уколико се ова средства потроше кроз огроман дефицит кроз 20-30 милијарди месечно онда ми већ јесмо у банкроту", објашњава Здравковић.
Дуг је толики да ће нас само камате у 2013. коштати два милиона евра дневно, довољно, на пример да се изгради једна школа. Фискални савет, задужен за надзор јавних финансија, каже да је урадио све што му је законом дозвољено - упозоравао и саветовао.
Владимир Вучковић, члан Фискалног савета, каже да опсаност од кризе јавног дуга постоји иако за сада због повољних услова финансирања на међународном тржишту изгледа да ћемо лако моћи да финансирамо дугове.
"Проблем може да искрсне у одређеном тренутку, јер су захтеви за приливом иностраног капитала велики. У том смислу ситуација је опасна и важно је да се крене у реформе", каже Вучковић.
За то колико је дужна држава могли бисмо да изградимо 9.000 километара аутопута, односно 13 пута више него што их сада имамо. Или, ако вам је лакше, то је као да свако од нас дугује по 10 тона кукуруза.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 13
Пошаљи коментар