Читај ми!

Окановић: Анализирати десетогодишњи резултат пробних дозвола и кориговати нека ограничења

Два возача са пробним возачким дозволама су погинула прошле недеље. Већ деценију возачи, после положених испита, имају право на возе – али уз ограничења. Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја каже да је неопходно да се у школе уведе адекватан образовни програм који ће знатно раније припремити нове учеснике у саобраћају. Наводи да је најважнија лекција да возачи могу да изгубе живот у само једном тренутку.

Пробне возачке дозволе у употреби су више од десет година. Током претходних седам  дана два возача са пробним дозволама су погинула у саобраћају.

Возачи са пробним дозволама могу да управљају возилом, али уз седам ограничења.

Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја каже да је реч о условима који припремају будуће учеснике за саобраћај.

е сме бити возило које има више од 80 киловата. Дозвољено је да управљате таквим возилом, али ако сте под надзором члана породице који има возачко возило дуже од пет година. Такође, не смете да управљате возилом од 23.00 до 06.00 часова. Не смете да имате уопште алкохол у организму. Не смете да употребљавате мобилни телефон. Чак нису `хендс фри`. Ограничења брзине су ниже него за остале. На пример, 110 километара на аутопуту и 90 на мотопуту", подсећа Окановић.

Десет година пробних возачких дозвола

Дамир Окановић каже да је после више од десет година примене пробних дозвола потребно сагледати резултате.

"Мислим да основни проблем није ни у снази аутомобила. Не кажем да је то лоше решење, али основни проблем је у главама тих младих људи", каже гост РТС-а.

Наводи да обука возача не почиње тренутка када неко дође у аутошколу и крене да се спрема за тестове, већ од најранијих дана.

Додаје да велики део одговорности носи породица, али истиче да је најважнији адекватан школски програм, који тренутно не припрема на одговарајући начин нове ученике у саобраћају.

ећ 15 година то мислим, због тога што је 2009. године у закону написано да Министарство образовања мора да усвоји наставни план и програм који се тиче саобраћајног образовања и васпитања", сматра Окановић.

Наводи да је прошло 15 година, а да то није пракса.

е можете децу да учите формално 3-4 лекције о саобраћају и да кажете, ето, ми имамо саобраћајно образовање", изричит је гост из Комитета за безбедност саобраћаја.

Најважније лекције за младе возаче

Дамир Окановић каже да је најважнија лекција да возачи могу да изгубе живот у само једном тренутку.

амислите, ви сад сте млад човек, имате 18 година, пуни сте животне снаге, што је сјајно. Живот је пред вама. И просто сматрате да ништа лоше у животу не може да вам се догоди. Немате основно знање везано за то колико брзина утиче на саобраћене незгоде, колико везан појас утиче, колико алкохол утиче", поставља ситуацију Окановић.

Наводи да млади возачи гледају старије који нису баш добар пример – "Ни у породици, ни у околини. И онда се питамо зашто нам гине преко 100 младих људи сваке године".

Истиче да су млади људи најугроженија старосна категорија у Србији у саобраћају, а да се с годинама степен смртности повећава.

еца како су старија, све је већи ризик да погину у саобраћајним незгодама. А онда од 14. године то нагло расте. И онда заправо схватамо да деца највише почињу да гину од оног тренутка кад изађу из основне школе. И морамо да се питамо, а шта смо ми то њима дали у основним школама?", наводи гост Јутарњег програма.

Ограничења пробне возачке треба размотрити

Окановић сматра да је ограничење вожње током ноћи потребно размотрити због тога што неки млади људи раде, и потребан им је аутомобил током ноћних часова.

нгажовани су као возачи и праве проблем што не могу у свом послу да управљају, на пример, пре шест сати", каже Окановић.

Ипак, наводи да то ограничење није уведено без разлога – "највећи број младих људи страда управо ноћу".

Сматра да возачима млађим од 18 година, уколико возе без пратње особе која има возачку дозволу дуже од пет година, треба радикалном мером одузети возило јер је то мера која ће решити проблем неодговорнисти родитеља.

Што се тиче бахатих возача који имају пробну дозволу најчешће остају без возачке дозволе, због тога што постоји праг за губитак возачке дозволе од девет казнених поена.

овољно је да направе једно претицање у забрани управљања возилом и са прекорачењем брзине и они су остали без дозволе", објашњава Окановић.

Наводи да кажњавање има ограничене домете, а да много већи потенцијал има образовање.

"Укључивање свих правила је неизоставно. Пре свега младим људима памет у главу, али ту памет мора неко да им да", каже Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја.

субота, 20. јул 2024.
26° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару