По дуалном систему школују се месари, пекари, али и мехатроничари за ракетне системе – шта доносе измене закона

Уз већи број сати које ученици треба да проведу у компанији, и лакше услове за фирме које у томе желе да учествују, нови Закон о дуалном образовању требало би да обезбеди ефикасније повезивање привреде и образовања. Након три јавне расправе о изменама и допунама закона, очекује се да закон у мају уђе у скупштинску процедуру.

После Новог Сада и Лесковца, и у Београду je одржана јавна расправа о изменама и допунама Закона о дуалном образовању. Нови закон требало би да донесе низ измена, међу којима и то да ученици, уместо досадашњег минимума од 20 одсто часова стручне наставе, у компанијама треба да проведу најмање од 40 до 60 одсто – у зависности од тога да ли је реч о трогодишњим или четворогодишњим профилима.

Директорка Канцеларије за дуално образовање и Национални оквир квалификација Габријела Грујић каже за РТС да је на јавним расправама поведен конструктивни дијалог и као значајну предност новог законског решења истиче управо то што се повећава број сати које ученици треба да проведу у компанији.

У претходном периоду је боравак у компанији, каже, углавном остајао на минимуму од 20 и 25 одсто часова.

"Постављало се питање да ли млади могу да остваре све компетенције које су загарантоване стандардом квалификација када желе да се запосле... Електричар информационих технологија по досадашњем плану и програму има само по један дан у трећој и четвртој години. Ако повећамо тај проценат, то значи да ће ученик моћи да проведе два дана, у четворогодишњим профилима до три дана у компанији", каже Грујићева.

У компаније ће са ученицима моћи да иду и наставници.

"Они уз сагласност директора могу боравити у компанији са ученицима до 30 посто наставе, уз уговор о додатном ангажовању, што засигурно обезбеђује нови вид квалитета образовања", рекла је Грујићева.

Тако ће се, објаснила је, уз међусобну сарадњу и кроз озбиљне процесе који се догађају у компанији, код ученика развити и адекватне способности и вештине, креативно мишљење али и радне навике.

"Све оно што је практично била настава у школи, као што су вежбе, могу да, уколико компанија има савремену технологију, обављају и у компанији – што је бенефит више", рекла је Грујићева.

Нови закон дефинише оснивање тренинг центара, али и алијанси за послодавце, што знатно олакшава услове за учествовање мањих компанија у систему дуалног образовања.

Грујићева наглашава да закон интегрише нови начин уписне политике, која се креира сваке године – у складу са потребама привреде.

"Сви профили засновани су на стандарду квалификација, на исходима реферисаним са европским оквиром квалификација. Дакле, сигурно осигурање квалитета", додаје Грујићева и напомиње да ће током следеће године бити повећан број профила који се школује по овом моделу.

Очекује се да закон уђе у скупштинску процедуру крајем маја.

Иначе, настава по дуалном моделу одржава се у више од 150 школа и у 850 компанија широм Србије. На овакав начин тренутно се образује 65 профила – међу којима су месар, пекар, бравар-заваривач, али и авио-техничар, мехатроничар за ракетне системе, техничар за дигиталну графику.

Статистика показује да више од 60 одсто ученика који средњу школу заврше по дуалном систему, одмах нађу посао, у односу на оне који се школују по класичном моделу, где је тај проценат 36 одсто.

четвртак, 02. мај 2024.
23° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво