Читај ми!

"Удари га по џепу и опамтиће се" више не важи, безбедност и те како зависи од свести возача

Од почетка године полиција је изрекла више од милион и 100.000 саобраћајних казни. И поред појачане контроле, на путевима у Србији погинуло је више од 500 људи. Струка и надлежни су сагласни - безбедност неће бити повећана док се не промени свест свих учесника у саобраћају.

У само једном дану шесторо пешака оборено је на обележеним пешачким прелазима. Један младић је погинуо док је прелазио улицу у Београду пошто је на њега налетео аутомобил. Ни возачи ни пешаци, кажу, не осећају се безбедно.

Због непоштовања правила од почетка године полицајци су написали више од милион и 130 хиљада казни. Више од пола милиона изречено је због пребрзе вожње.

Поднета је 181 хиљада прекршајних казни за некоришћење сигурносног појаса, 57 хиљада возача је кажњено за вожњу под дејством алкохола, а 2.450 због управљања под дејством психоактивних супстанци.

Већина кажњених возача су повратници. Стари рецепт за казну "удари возача по џепу и опамтиће се", чини се - више не важи.

"То је велики проблем који нам се дешава. Сећате се само ситуације да смо имали возача који је имао преко 60 прекршајних пријава и изазвао незгоду са смртним последицама. Оно што је дефинитивно и закључак МУП-а је да можда казне треба изменом закона о безбедности саобраћаја променити, тј. да буду мало ригидније", каже пуковник полиције Славиша Лакићевић, начелник Управе саобраћајне полиције.

Објашњава и да је свака друга незгода последица пребрзе вожње, а у свакој шестој несрећи у којој је било погинулих возач је био под дејством алкохола.

Велики проблем је и што многи возачи и путници не користе сигурносни појас. 

"У савременим или најразвијенијим и најбезбеднијим земљама ЕУ чињеница је да се појас на предњим седиштима везује преко 95 процената, а позади на задњем седишту 90. Код нас је тај податак значајно мањи. Око 70-80 процената се везује појас на предњем, тј. возач и путник, а на задњем седишту то је значајно мање. Тек сваки десети путник нам се везује. То изискује да имамо преко 50 процената возача и 70 процената путника који су у моменту саобраћајне незгоде нису имали сигурносни појас што је сваке године 100 погинулих више у односу на претходну", наводи Лакићевић.  

Мање погинулих, али смо на зачељу Европе по безбедности 

У последњих пет година мање је погинулих на путевима. Али је наша земља и даље на зачељу Европе када је реч о безбедности саобраћаја.

Упућени сликовито указују - Швеђанин који дође у Србију има чак пет пута више шанси да погине него у својој земљи.

"Нећемо се померити докле год не направимо један озбиљан помак који се тиче пре свега унапређења система саобраћајног образовања и васпитања у вртићима, основним школама и средњим школама, а са друге стране такође значајна реформа система репресије који мора да доведе до тога да онај ко учини прекршај и буде кажњен", каже Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја.

У зависности од тога колико се прекорачи дозвољена брзина казна иде до 150 хиљада динара. Могућ је и затвор до 60 дана, забрана управљања возилом, казнени поени. 

Међутим, више од запрећене казне, кажу стручњаци, на возаче утичу видљиво постављене саобраћајне камере. Велики проблем је и то што возачи неретко поштују правила тамо где надзора има, а знају да камера више не снима - настављају по старом. 

"Саобраћајне незгоде дешавају се због квара на возилу, догађају се и због небезбедних путева, али убедљиво највише због људске грешке. А зашто људи греше? Зато што доносе погрешне одлуке које су последица наших погрешних ставова. Ставови су оно што треба да носимо од породице и које треба да добијемо у школи од друштва. Међутим, од породице их не можемо добити јер су наши родитељи и ми као родитељи недовољно свесни одређених опасних понашања у саобраћају и то мора да надомести школски систем", напомиње Окановић.

Наши саговорници су сагласни - ако се не промени свест возача - да свако може бити и убица и жртва - саобраћај неће бити безбеднији. А свест се, истичу, креира од малих ногу.

петак, 29. март 2024.
17° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво