среда, 14.05.2014, 14:52 -> 15:35
štampaj"Патриотски ауто-пут" заобишао прописе
Због намештених тендера, лобирања, преувеличавања цена и лошег планa, мање од 140 километара ауто-пута од Тиране до Приштине, коштало је невероватних две милијарде евра, показује истраживање Балканске истраживачке мреже.
Стотинак километара ауто-пута од Приштине до Тиране коштало је грађане Косова и Албаније око две милијарде евра, показало је истраживање које је спровела Балканска истраживачка мрежа (Бирн), преноси агенција Бета.
Како наводи Бирн, "патриотски ауто-пут" са четири траке, дуг 137 километра, најскупљи је инфраструктурни пројекат икада покренут и у Албанији и на Косову.
Након шестомесечног истраживања, Бирн је дошао до докумената који, како тврди, показују неоправдано велики раст трошкова и степен злоупотреба у реализацији пројекта, због чега су и у Албанији и на Косову покренуте истраге о наводној корупцији, злоупотребама службеног положаја и малверзацијама.
Профит грађевинског конзорцијума Бектел-Енка, ангажованог на изградњи ауто-пута, мери се у стотинама милиона евра, а како наводи Бирн, зараду је остварио делом захваљујући тендеру који је скројен по њиховој мери, превисоким ценама и пореским олакшицама.
С друге стране, ауто-пут је изграђен под претпоставком да ће Албанији и Косову донети профит од увећања трговине и туризма.
Међутим, пише Бирн, на овом путу нема редова камиона какви се обично виђају на другим граничним прелазима на Балкану, а након његовог отварања прошле године, трговина између Албаније и Косова само незнатно је порасла, а стручњаци процењују да се користи само 10 одсто укупног капацитета пута.
Како наводи Бирн у опширном тексту објављеном на сајту Балкан инсајт тендер за прву фазу изградње ауто-пута од Тиране до границе са Косовом организован је по убрзаној процедури.
Посао изградње планинског дела ауто-пута у дужини од 60 километра по цени од 418 милиона евра добили су америчка грађевинска фирма "Бектел" и њен турски партнер "Енка", а уговор је потписан 2006. године.
Тендерска процедура изазвала је низ критика. Светска банка је, између осталих, тврдила да је тендер био незаконит и да није омогућио правичну конкуренцију, али је, како наводи Бирн, Амбасада САД у Албанији помогла да се превазиђе забринутост тврдећи да ће пут покренути привреду и Косова и Албаније.
На крају се цена коју је Тирана морала да плати повећала на 950 милиона евра.
Ауто-пут као "политички злочин"
Конзорцијум Бектел-Енка је у априлу 2010. године добио и уговор за изградњу косовске деонице ауто-пута, након лобирања америчког амбасадора на Косову Кристофера Дела, тврди Бирн додајући да је Дел касније постао директор за Африку у компанији "Бектел", што је покренуло низ питања о исправности уговора.
Трошкови за изградњу ауто-пута на Косову такође су значајно порасли пошто влада није послушала сопствене правне саветнике и није утврдила фиксну цену за пут. Цена је порасла са иницијалних 400 милиона за 102 километра ауто-пута на 838 милона евра за 77 километара.
Конзорцијум Бектел-Енка добио је из државне касе Косова 2011, 2012 и 2013. године више новца него било које министарство. Истовремено, други инфраструктурни пројекти, укључујући изградњу школа, стављени су на чекање, пише Бирн.
Капусела, италијански дипломата који је био задужен за праћење косовске економије након проглашења независности 2008. године, рекао је Бирну да потписивање уговора између Косова и "Бектела" представља "политички злочин".
Међународни дипломата Питер Фејт, кога су ЕУ и САД поставиле да надгледа Косово након проглашења независности 2008. године, рекао је да су га америчка амбасада и амбасадор Кристофер Дел спречили да ради свој посао.
Фејт је отишао са Косова када је 2012. године затворена Међународна цивилна канцеларија. Он је рекао да му је током мандата Дел врло јасно рекао да не би требало да гура нос у уговор са "Бектелом" - да се њега то не тиче и да је то комерцијална ствар између Америке и Косова.
Дел је одбио да да изјаву за Бирн, али је претходно бранио тендер за изградњу ауто-пута, наводећи да је био један од најтранспарентнијих у историји Косова.
Правни саветник Приштине, енглеска фирма Еверсхедс, у јануару 2010. је саветовала владу да не склапа уговор, наводећи да је уговор направљен у корист "Бектела" и "Енке". Уговор је потписан три месеца касније уз одређене измене, али су многе спорне одреднице задржане.
Конзорцијум Бектел-Енка тврди да се њихова понуда придржавала владиних упутстава. Бектел тврди и да је косовској влади уштедео стотине милиона евра прављењем нове руте за пут и избегавањем скупих тунела. Исто тако тврде да ће пројекат имати "економске користи које се протежу изван Косова".
Уговор о изградњи косовске деонице "патриотског ауто-пута" сада истражују тужитељи Еулекса на Косову. Иако није откривено ко је предмет истраге, верује се да се истрага фокусира на то да ли је уговор нанео штету косовској привреди.
Извори блиски истрази кажу да Еулекс пажљиво истражује владину одлуку да склопи посао за изградњу ауто-пута.
У кабинету премијера и косовском министарству инфраструктуре одбили су да одговоре на питања о пројекту и његовом утицају на економију.
На отварању пута у новембру 2013. године, председница Косова Атифете Јахјага рекла је да је "национални сан сада стварност". Премијер Хашим Тачи рекао је да ће време путовања бити скраћено до три четвртине и да ће допринети "будућем економском и друштвеном расту".
Бектел-Енка је у међувремену добио други огроман инфраструктурни пројекат за изградњу пута од Приштине до Скопља у вредности од 600 милиона евра.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 1
Пошаљи коментар