Читај ми!

Од уџбеника беже и ђаци и наставници

Шарени, уз занимљивости и ребусе, уџбеници и даље не остварују своју суштинску улогу - да подстичу учење с разумевањем. Истраживања показују да ученичке књиге највише напредују у погледу дизајна. Уџбеници се слабо користе у школи - наставници најчешће диктирају лекције, а ђаци их користе само када морају.

Да би било који тест ђаци добро урадили неопходно је учење с разумевањем, логичко размишљање и, пре свега, функционално знање. Пут до тога иде преко доброг уџбеника. Најновија истраживања Института за психологију која сумирају дугогодишње праћење квалитета уџбеника показују да напретка има, али највише у дизајну ученичких књига. Уџбеници се и даље слабо користе у школи, из њих се учи код куће - и то кад се мора.

Шаренији, ликовно богатији, са занимљивостима и ребусима, ипак и даље не остварују своју суштинску улогу - да подстичу учење с разумевањем.

"Још увек недостаје она потпора да уче ученика да мисли, како се изграђује знање, просто да доводи ученика у ситуацију да мора да мисли док учи, а не да једноставно понавља и самим тим напамет учи информације које су дате и презентоване у уџбенику", рекла је Слободанка Антић са Факултета за специјалну едукацију и рехабилитацију.

Уџбеник је "као нужно зло". Избегава се, признају ђаци, што се више може. Томе подлежу и наставници.

Школарци кажу да наставници претежно диктирају - неки мање, неки више. Ретко кад користе уџбенике јер сматрају да је боље учити из свеске.

Професори су сагласни с тим да уџбеници нису довољно заступљени у настави. Разлози су различити.

"Постоји избор књига који је направљен од пре неколико година, па се уџбеници наслеђују, самим тим смо лимитирани у избору сваке године", каже учитељица Светлана Бабић.

"Видео сам много пута прву наставну јединицу нејасну и нама одраслима, а камоли детету", каже Драги Лукић, директор Основне школе "Светозар Марковић" у Београду.

У бици да се допре до детета нико се не труди довољно, тврде стручњаци. Професори нису довољно добри посредници у, како кажу, продаји знања деци. Писцима ђачких књига замерају да суштински нису блиски деци.

"То значи да потпуно разумеју начин његовог размишљања, језик којим се служи, његова интересовања и потребе да нађу пут до ученика такав какав јесте", каже Слободанка Антић.

У Заводу за издавање уџбеника кажу да је у последњих 20 година учињено све да се уџбеници прилагоде тренутку у којем ученик стиче знање. 

"Они кад-кад могу да буду тешки за разумевање, али никада не смеју бити ван онога што је наставни план и програм који неко у Министарству просвете мора добро да процени који програм за који узраст важи", рекла је Јелена Ивановић из Завода.

У циљу приближавања ученику, Завод најављује "живи уџбеник".

"Дете ће помоћу телефона који имају такав програм, рецимо из предмета историје, одмах моћи да добије живу слику из филма, или, да кажем, покретних слика о догађају о којем је реч", каже Ивановић.

Како је истакнуто, таква проширена реалност биће прелазна фаза до електронског уџбеника који ђаке чека у будућности.

Број коментара 3

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 17. септембар 2025.
14° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом