четвртак, 14.08.2025, 09:00 -> 20:49
štampajИсторија џеза (48) – 1972.
Година 1972. била је веома динамична у џезу, одражавајући сталне иновације у жанру. Џез фузија је наставила свој успон, мешајући џез са роком, фанком и “world” музиком. Уметници попут ансамбала „Weather Report“, „Mahavishnu Orchestra“ и „Return to Forever“ били су у првом плану. Све више и више се користе синтисајзери, електричне клавијатуре и студијски ефекти, а тада водећи уметници, као што су Херби Хенкок, Мајлс Дејвис и други прихватили су нове технологије.
Инспирисани наслеђем Џона Колтрејна, уметници попут Фароа Сандерса, Елиса Колтрејн и Арчија Шепа истраживали су духовни и „фри џез“ са медитативним и трансцендентним темама.
Европска издавачка кућа ECM стекла је значај због фокуса на „атмосферски“, „церебрални“ џез, са уметницима попут Кита Џарета и Јана Гарбарека који су били кључне личности.
Неколико важних и утицајних џез албума објављено је 1972. године, од којих многи одражавају фузију и авангардне правце тог времена - „On the Corner“ Мајлас Дејвиса, који је радикално одступао од традиционалног џеза, обухвативши фанк, електронику и авангардне елементе. У почетку контроверзан, касније је препознат као велики утицај на џез фузију и хип-хоп.
„I Sing the Body Electric“ групе „Weather Report“ је допринео дефинисању звука џез фузије.
„Crossings“, Хербија Хенкока се у великој мери ослањао на свемирску електронику и авангардни џез, укључујући синтисајзере и апстрактне структуре.
Група Чика Корије „Return To Forever” дебитовала је истоименим албумом, мешајући џез, латино музику и прогресивни рок. Упознали су свет са певачицом Флором Пурим и перкусионистом Аиртом Мореиром.
Слушаћете снимке са албума издатих 1972. године.
Коментари