субота, 05.07.2025, 14:00 -> 21:54
štampajОко поноћи – Gonzalo Rubalcaba, Montreux
Једна од најважнијих личности које су се појавиле из афро-кубанског џеза деведесетих је Гонзало Рубалкаба - изузетно свестран пијаниста способан да споји различите правце кубанске и америчке џез традиције у свежу, модерну целину.
Рођен у музичкој породици у Хавани 1963. године, почео је да учи класични клавир са осам година, усавршавајући своју технику у тој области наредних 12 година, истовремено ноћу свирајући по Хавани. Године 1983. је био на турнеји по Француској и Африци са дугогодишњим кубанским оркестром „Orquesta Aragon“, а 1985. године основао је сопствени бенд „Grupo Proyecto“, исте године када га је открио Дизи Гилеспи. Године 1986. Рубалкаба је свирао на Хаванском џез фестивалу са америчком ритам секцијом Чарлија Хејдена и Пола Мотијана, а уз Хејденову подршку убрзо се појавио на великим међународним фестивалима попут Монтреала и Монтреа.
Критика је писала: „Један од најузбудљивијих дебија за велике издавачке куће током 1990-их био је албум „Discovery“ Гонзала Рубалкабе, снимак наступа триа на џез фестивалу у Монтреу 1990. године, у коме су поред Рубалкабе били и басиста Чарли Хејден и бубњар Пол Мотијан.“
Хејден је открио младог пијанисту током наступа на Куби неколико година раније и био је изненађен његовим нивоом развоја с обзиром на изузетно ограничен приступ слушању џез великана на снимцима или лично, на Куби. Рубалкабина задивљујућа верзија песме „Well You Needn't“ Телонијуса Монка само почиње да наговештава његову виртуозност; у брзом темпу он прелази из бапа у латино са бљесковима авангарде у задивљујућем извођењу. Затим следе: дивна балада „Velas“, па наизменично интензивним и разиграним клавирским солом „Prologo Comienzo“, као и задивљујућом посветом свом младом сину - „Жоао“. И Хејден и Мотијан пружају снажну подршку Рубалкаби, који се није само задоволио успехом овог веома препорученог албума, већ је током остатка деценије објавио још неколико врхунских издања.
Коментари