Васант Раи и састав "Орегон": албум "Пролећни цветови"
У емисији МУЗИКА СВЕТА - последњој из циклуса у којем смо представили нека од најзначајнијих остварења која су утрла пут world music жанру, слушаћете избор нумера са албума "Пролећни цветови" свирача на сароду Васанта Раија и састава "Орегон".
Мајстор сарода Васант Раи потекао је из свирачке школе чувеног Алаудина Кана, чији је ученик био и славни Рави Шанкар. Васант Раи је веома рано стекао изузетну извођачку вештину на сароду - вишеструној лаути персијског порекла која, заједно са ситаром, спада у најцењеније инструменте индијске класичне традиције. Преселивши се седамдесетих година прошлог века у захукталу музичку престоницу Њујорк, овај уметник паралелно развија два усмерења у свом раду, најпре тако што наставља да негује традиционални израз, али и наступајући као пионир музичког прожимања Истока и Запада. Он оснива музичку школу Алам у њујоршком кварту Гринич Вилиџ, у којој држи часове индијске класичне музике заједно са звездама попут свирача табле Але Ракхе и Закира Хусеина. Но, паралелно с тим, интензивно сарађује са уметницима из других култура звука, те тако наступа са џез -ворлд флаутистом Хербијем Меном, а његови сарадници постају и Џорџ Херисон и Џон Колтрејн. Године 1985, након наступа у Карнеги холу, Васант Раи изненада умире, и тиме се прекида његова изузетна каријера током које је, поред опсежног транскултуралног педагошког рада, овај уметник зацртао и развој фјужн усмерења у глобалној world music култури која ће убрзо потом уследити.
Остварење Пролећни цветови које представљамо вечерас, испитује блискост источњачких и западњачких музичких идиома, стављајући у исту раван сарод и гитару, деонице на виолини свиране у духу индијске и европске музике, те различите ударачке инструменте чија се етничка посебност не маркира у укупном звуку. Назнаке традиције су, без сумње, присутне, али се укупно звучно поље не подређује ниједном културалном предзнаку, већ балансира између грациозних сола на сароду и виолини и медитативнијих тути одсека. У профилисању укупног звука, удела је имала и world jazz група Орегон, чији су чланови остали познати по томе што су често заобилазили џез конвенције у корист испитивања садејства звучних боја и увођења ван-западних форми импровизације.
Ауторка емисије Ива Ненић
Коментари