понедељак, 15.12.2025, 20:30 -> 11:18
Издавачка кућа Андре у европској музичкој култури
У трећој емисији циклуса у којем говоримо о делатности музичке издавачке куће породице Андре из Офенбаха начинићемо осврт на симфонијска дела која су се нашла у њеном издавачком каталогу на прелазу из 18. у 19. век. Слушаћемо дела Луја Масоноа, Франца Кромера и Фридриха Вита.
Иако је кућа Андре изградила иницијални реноме издањима камерне музике и делима намењеним кућном музицирању, њен каталог обухватао је и значајан број симфонија, које сведоче о тадашњем интересовању за оркестарску музику и о улози издавача у ширењу новог симфонијског репертоара.
Луј Масоно, рођен 1766. године, био је немачки виолиниста, композитор и концертмајстор француског порекла, активан у градовима попут Гетингена, Франкфурта и Лудвигслуста. Његов опус обухвата понајпре камерну музику, али и неколико оркестарских дела, међу којима се издваја Симфонија у це-молу, опус 5, са насловом Олуја и смирај, компонована 1794. године и штампана у издавачкој кући Андре. Програмски наслов сведочи о интересовању љубитеља музике касног 18. века за наративне и сликовне садржаје у оквиру симфонијске форме, као и о спремности издавача попут куће Андре да у свој каталог укључе дела која одговарају новим естетским очекивањима публике.
На страницама каталога ове издавачке куће проналазимо и Другу симфонију Франца Кромера из 1803. године, једно од централних симфонијских остварења бечке школе у првим годинама 19. века. Кромер, рођен 1759. године у Чешкој, припада кругу композитора који су чинили окосницу музичког живота престонице Хабзбуршке монархије у овом периоду, а од 1818. године припало му је и место главног дворског капелмајстора. Његове симфоније биле су редовно извођене на јавним симфонијским концертима у Бечу, укључујући и програме Друштва пријатеља музике, а одликују се амбициозном оркестрацијом, нарочито израженом у богатом и разрађеном третману дрвених дувачких инструмената.
Турска симфонија Фридриха Вита ослања се на формална решења проистекла из бечке симфонијске школе, укључујући и лагани увод у први став, док се ознака „ала турка” уписује у музички ток већ од саме прве теме сонатног алегра, захваљујући препознатљивом колоризму и ритмичким обрасцима.
Аутор Срђан Атанасовски
Уредница Сања Куњадић
Коментари