четвртак, 11.12.2025, 21:50 -> 13:04
štampajМузика вива – Дела Тошија Хосокаве
Емисију ћемо посветити делима овог јапанског аутора старије генерације.
Хосокава је рођен 1955. године у Хирошими, а музиком је пожелео да се бави након слушања композиције Новембарски кораци Торуа Такемицуа. У Јапану је почео да учи клавир и композицију, али је студије наставио у Европи, и то са Инсангом Јуном на Академији уметности у Берлину, те Клаусом Хубером и Брајаном Фернихауом на Високој школи за музику у Фрајбургу. Даље усавршавање наставио је на летњим курсевима у Дармштату, те стога не чуди што Хосокавин музички језик почива на традицији немачке послератне авангарде. Ипак, на наговор Клауса Хубера, осамдесетих година се вратио у домовину, где је развио сасвим личан израз у којем спаја утицај традиционалне јапанске музике са тековинама европске авангарде. Тако су неке од композиција инспирисане јапанском поезијом, гагаку музиком или јапанском калиграфијом.
На почетку емисије ћућете Концерт за клавир и оркестар под називом Лотос на месечини (Омаж Моцарту) из 2006. године. Ово дело Хосокава је написао као поруџбину Севернонемачког радија, поводом 250. годишњице рођења Волфганга Амадеуса Моцарта. Као полазиште, Хосокава је узео Моцартов Концерт за клавир у А-дуру Кехлова ознака 488, чији лагани став му је послужио као инспирација. Са друге стране, дело је надахнуто и будистичком симболиком, будући да цветање лотоса представља отварање ума. Тако је клавиру доделио улогу лотоса, односно људског ума, док оркестар симболизује окружујућу воду, односно универзум у којем живимо.
Потом следе Две јапанске народне песме, објављене прошле године на албуму под називом Буђење, а емисију ће заокружити Хосокавина композиција Сећање мора. Ово дело носи поднаслов Симфонија Хирошима, и посвећена је Хосокавином родном граду. Иако је име овог града нераскидиво повезано са атомском бомбом, Хосокава инспирацију проналази у снази природе, која се после тако великог разарања обновила, тихо али незаустављиво, окружујући и прожимајући ову метрополу данас. Идеју окруживања природом, Хосокава је преточио у спацијално распоређивање два мања оркестра – „банде” – у аудиторијум концертне дворане, како би створио тродимензионални утисак распростирања звука, односно природе.
Уредница емисије: Ивана Неимаревић
Коментари