петак, 14.11.2025, 00:05 -> 11:24
štampajГрамофонија – Камерна музика Гоерга Филипа Телемана
Репродукујемо снимке партите и трио соната Георга Филипа Телемана у извођењу пијанисте Алексеја Љубимова, блок-флаутиста Владимира Федотова и Ивана Шумилова, виолончелисте Џамила Мамедова и виолинисткиње Лије Мелик-Мурадјан са винила који је објавила продукцијска кућа Мелодија 1976. године.
На овој плочи су се, помало изненађујуће, сусрела двојица вероватно најбунтовнијих међу совјетским уметницима друге половине XX века – Алексеј Љубимов и Владимир Федотов. Почетке њихових каријера крајем шездесетих година обележили су скандали будући да се већински део совјетске музичке јавности противио њиховом залагању за популаризацију западноевропских савремених композитора чија су дела изводили на концертима. Њихова извођења Шенбергових, Штокхаузенових и Булезових остварења су била међу првима у СССР-у, а били су познати и по томе што су организовали “нелегалне” мастеркласове у приватним кућама са гостујућим музичарима из Западне Европе. Због свега тога су се нашли на удару власти, те су настојали да донекле измене свој тадашњи имиџ окретањем донекле супротном музичком пољу – свирању дела старих мајстора на аутентичним инструментима. Овај сегмент њихових активности није био проблематичан, већ се напротив, подударио са сродним глобалним стремљењима, те су плоче са њиховим извођењима дела Баха, Телемана, Купрена, Персла и других биле изузетно популарне како у Совјетском Савезу, тако и у иностранству. Неколико година након ове плоче Федотов и Љубимов ће сарађивати и на још једном веома успелом албуму посвећеном делима Карла Филипа Емануела Баха. Снимке које ћете слушати је забележила Маргарита Кожухова, а након десетак реиздања на плочама крајем седамдесетих и током осамдесетих година, Мелодија није више објављивала ове записе.
Иако је до данас остао пасионирани проучавалац музике старих мајстора, Алексеј Љубимов није престао да отворено истиче своје ставове и то управо музиком коју изводи, без обзира на јавно мњење или државне законе. Тако је 2022. године одржао у Московском културном центру концерт против рата у Украјини, упркос забрани власти. Током концерта полиција је ушла у салу и ухапсила Љубимова на сцени, и то управо у тренутку кад је одсвирао последње тактове Шубертовог Емпромптија опус 90 број 2.
Аутор Милан Милојковић
Уредница Сања Куњадић
Коментари