недеља, 26.10.2025, 20:02 -> 16:02
štampajФестивал музике и игре у Гранади 2025
Репродукујемо снимак концерта одржаног 20. јуна у Палати Карла Петог. Оркестром града Гранаде дириговао је Хуанхо Мена, а као солисти наступили су Кристина Фаус, мецосопран и Жан-Ефлам Бавузе, клавир. На програму су била остварења Мануела де Фаље, Мориса Равела и Хуана Алфонса Гарсије.
На почетку емисије слушаћете музику из балета Љубав чаробница Мануела де Фаље, у ревидираној верзији из 1925. године. Реч је о балету-пантомими у једном чину са поднасловом Сцена Цигана из Андалузије који је де Фаља компоновао 1914. и 1915. године по поруџбини шпанске фламенко играчице Пасторе Империе која је желела на сцени да учествује у делу у којем може и да игра и да пева. Међутим, како на премијери у Мадриду 1915. балет није имао успеха, композитор га је прерадио у балетску оркестарску свиту. Већ наредне, 1916. године у интерпретацији Симфонијског оркестра из Мадрида Љубав чаробница наишла је на бољи пријем, али је композитор наставио да преправља партитуру, те ју је у форми балета премијерно представио у Метрополитену у Филаделфији 17. марта 1927. године. Међутим, светску славу задобиће тек продукција балета париске Опере Комик из 1928. године.
У овом музичко-сценском остварењу конципираном у дванаест слика, Мануел де Фаља је евоцирао андалузијску народну музику и исказао је кроз музичку карактеризацију, као и вокалну деоницу која подражава локални дијалекат андалузијских Рома. Прича балета прати младу андалузијску Циганку по имену Кандела. Она се заљубљује у Кармела, након што је умро њен неверни муж за којег је била приморана да се уда. У овој драми љубави и љубоморе, дух покојног мужа враћа се и прогања младе љубавнике. Како би их ослободили духа, сви Цигани у поноћ праве велики круг око логорске ватре у којем Кандела изводи Ритуалну игру, која је и најпознатији део овог остварења. Дух се појављује и она игра са њим; док се све брже окрећу, чаролија плеса одвлачи духа и он заувек нестаје.
Друга тачка на програму био је Клавирски концерт у Ге дуру Мориса Равела, једно од најпознатијих концертнантних клавирских остварења француске музике двадесетог века које је Равел компоновао у периоду од 1929. до 1931. године, непосредно пошто се вратио са успешне турнеје у Сједињеним Америчким Државама. Искуство боравка и наступа у Америци снажно су утицали на настанак дела које садржи и елементе џеза, а сам Равел је истакао како је желео да напише концерт који ће бити забаван. Посветио га је истакнутој француској пијанисткињи и педагошкињи Маргерит Лонг.
Након тога изведена је композиција Епиклеза II Хуана Алфонса Гарсије, коју је композитор написао за оргуље 1976, а потом је 2009. године приредио и оркестарску верзију стварајући у њој атмосферу контемплације и трансцеденције. Назив Епиклеза значи позивање Светог Духа у литургијској традицији, а сам Гарсија је истакао да дело има карактер инвокације духа, наводећи да му је циљ био да направи заправо „молитву без речи” у којој је главни нагласак на унутрашњем стању. Дело је посветио Мануелу де Фаљи, а прво оркестарско извођење уприличено је у Катедрали у Гранади 14. новембра 2009. године.
У наставку ћете чути композицију Ноћи у вртовима Шпаније Мануела де Фаље, из 1915. године, посвећену истакнутом шпанском пијанисти Рикарду Вињесу. Извођењем овог остварења чланови Оркестра града Гранаде, диригент Хуанхо Мена, и солиста – пијаниста Жан-Ефлам Бавузе, обележили су 150. годишњицу од Вињесовог рођења.
Концерт је заокружио Равелов Ла Валс, а извођењем дела, као и Концерта у Ге дуру, обележена је 150. годишњица композиторовог рођења.
Снимак нам је уступљен посредством међународне размене чланица Еурорадија.
Уредница Ирина Максимовић Шашић
Коментари