Читај ми!

Век хармонике – Композиције Луиша Тинока

Представићемо композиције за хармонику португалског аутора Луиша Тинока, у интепретацији Жоаоа Барадаса: Снови о неприметном и Концерт за хармонику и оркестар.

Луиш Тиноко, композитор, педагог, радијски стваралац и продуцент, рођен је 1969. године у Лисабону, где је завршио студије композиције. Усавршавање је наставио у Великој Британији, а потом је и докторирао на Универзитету у Јорку. Као педагог, данас предаје композицију на свом некадашњем факултету, Високој школи за музику у Лисабону, а од 2006. године и као сарадник на Краљевској музичкој академији у Лондону. Од 2000. године аутор је емисија посвећених савременој музици на националној радијској станици Антена 2, а такође је уметнички директор националног такмичења Награда за младог музичара Португала.

Опус овог свестраног уметника је веома разноврстан и обухвата оркестарска, концертантна, вокална, камерна и сценска дела, која су изводили угледни светски ансамбли. Његов музички језик је „јак и самоуверен, али увек остаје пријемчив”, како то примећује британска композиторка Никола Лефану, а из композиција, поред бритког ума и вештог писма, исијавају топлина и духовитост овог уметника.

Композицију Снови о неприметном Луиш Тиноко је 2023. године првобитно написао за холандски Квартет саксофона Мат, а потом ју је аутор аранжирао и за хармонику соло. Наруџбина је била део пројекта „Нико није превише мали” који су осмислили чланови ансамбла Мат са циљем да скрену пажњу на климатске промене и одрживост. Структуриран у медитативном и мирном темпу, овај комад истражује звучне просторе који нас враћају сећањима, равнотежи и хармонији, које се временом полако губе.

У сарадњи хармоникашем Жоаом Барадасом, Тиноко је 2023. године написао Концерт за хармонику по поруџбини Културног центра града Белема и Куће музике из Порта. Кроз ову сарадњу сарадњу, Тиноко је превазишао сумње и недоумице везане за могућности хармонике, инструмента за који до тада није компоновао. Како је сам аутор написао у програмској књижици албума „Unfolding”, на којем је Концерт и објављен, „хармоника није лак инструмент, а њено богатство произилази из огромних ресурса које нуди, а које није једноставно открити”. Међутим, Тиноково дубоко познавање оркестарске музике, према речима критике, омогућило му је да пажљиво искористи разноврсну палету и текстуре великог тембралног богатства овог инструмента.

Уредница емисије Марија Вуковић

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом