Читај ми!

Антологија Трећег програма

Ролан Барт: Реторика слике (1)

У две емисије овог циклуса, 2. и 3. октобра можете слушати познати есеј Ролана Барта, „Реторика слике”, који је, у преводу Ивана Чоловића, први пут објављен у 41. броју часописа Трећи програм 1979. године.

Полазећи од констатације да је у рекламама „значење слике неоспорно интенционално”, тј. да рекламна порука има за циљ да пронађе адекватне аргументе за ефикасно приказивање одређеног производа, Барт у свом тексту анализира оглас за тестенине „Панзани” и поставља питање: „[М]оже ли аналогијска представа (‘копија‘) произвести праве системе знакова а не само обичне смесе симбола?” Он подсећа да лингвисти искључују из појма језика општење путем аналогије, сматрајући да ова врста општења није двоструко артикулисана, тј. да није заснована на комбиновању дигиталних јединица, као што је то случај са фонемама. Али, додаје Барт, „у лингвистичку природу слике не сумњају само лингвисти; и иначе је распрострањена магловита представа о слици као нечему што се одупире смислу, представа која се заснива на једној митској идеји о Животу: слика је ре-презентација, то јест, у крајњој линији, ускрснуће, а, као што је познато, сматра се да је оно што је интелигибилно у супротности са доживљеним. И тако, на обема странама аналогија се осећа као оскудни смисао: једни мисле да је слика, у поређењу са језиком, веома неразвијен систем, а други да значење не може исцрпсти неизрециво богатство слике.”

Текст чита: Марица Милчановић
Уредник Предраг Шарчевић

 

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом