Читај ми!

Простори пијанизма

Пијанизми Балкана – Костандин Ташко

Овог албанског пијанисту млађе генерације представљамо његовим интерпретацијама дела Шопена, Балакирјева и Скрјабина

„Свирање овог пијанисте открива његову изразиту способност свежег и оригиналног истраживања партитуре. Он је обдарен снажном музичком личношћу, а његов таленат јасно се указује у високим уметничким вештинама: он је бриљантан виртуоз и рекло би се да сваки технички и експресивни аспект обрађује са лакоћом и самопоуздањем. Међутим, никада не показује виртуозност која је сама по себи циљ, већ је увек подређује вишој, интелектуалној визији, која открива јасну свест о архитектури музичког дела.”

Овим речима једна критика описала је интерпретативни стил Костандина Ташка, албанског пијанисте млађе генерације који на европским сценама последњих година стиче афирмацију једног од најперспективнијих клавирских извођача из ове балканске земље. Пијаниста суверене технике коју показује у тумачењима капиталних дела клавирске литературе, те снажне сугестивности којом лако успоставља комуникацију са слушаоцима, за Костандина Ташка могло би се рећи да је комплетан музичар који стоји пред вратима успешне интернационалне каријере. Све учесталији концертни ангажмани, као и дебитантски албум који је недавно објавио само су потврда ових оцена. Превасходно посвећен литератури 19. и раног 20. века, овај двадесетосмогодишњи пијаниста поседује колико лирске мисаоности, толико и еруптивне енергије да за клавијатуром успева да растегне читав дијапазон карактера и расположења.

Рођен 1997. године у Тирани, Костандин Ташко је средње музичко образовање стекао у родном граду, на уметничком лицеју „Јордан Мисја” у класи Валбоне Касај, а наставио на Конзерваторијуму Ђузепе Тартини у Трсту, код Терезе Тревизан где је и дипломирао. Још током школовања у Тирани привукао је пажњу иностраних педагога, те тако 2012. године добија позив за учешће на фестивалу Примавера Пијанистика у Антверпену, у Белгији. Изван домовине оствариће сарадње и са низом истакнутих пијаниста попут Рубена Далибалтајана, Павела Гилилова и Дубравке Томшич које у биографији наводи као уметнике од највећег утицаја на формирање властитог пијанистичког израза. Њиме се приказао на бројним такмичењима, најпре у региону – Албанији, Македонији, Хрватској и Словенији, али и у Швајцарској, Немачкој, Француској и Великој Британији на којима је током школовања и касније освајао високе награде. Поменимо између осталих победу на 10. такмичењу Епте у Загребу, затим звање лауреата Конкурса „Стефано Марица” у Трсту, те висок пласман на престижном Бузонијевом такмичењу на којем је био финалиста 2022. године... Везаност за Италију као земљу школовања, Ташко последњих година потврђује и кроз све учесталије наступе. На једном од концерата које је одржао у Падови 2022. године, извео је тако, између осталог и своју интерпретацију Сонате број 5 Александра Скрјабина, једног од најзахтевнијих дела укупне клавирске литературе. Како је критичар овог концерта констатовао: „Разноврстан, дубок и технички спектакуларан програм Костандина Ташка приказао је сву стручност и изванредну музикалност младог албанског пијанисте: ватру, страст и неодољивост изванредног талента који се већ уздиже ка највишим врховима међународног концертног извођаштва”. Скрјабинову идеју буђења човековог духа из стања пасивног маштања, те његових преображаја који промичу на путу ка катарзи оличеној у експлозивном ватромету клавирског звука Пете сонате (коју репродукујемо у емисији), Ташко износи са пуном зрелошћу, манифестованом у прегнантном драматуршком набоју и у успешно изложеној тонској полифонији дела.

Рана афирмација на међународним такмичењима као и концертним подијумима овог пијанисту одвешће 2019. године у Шпанију где постаје уметник дискографске куће Ка-Ен-Ес (KNS) за коју објављује свој првенац у виду албума са музиком Листа, Скрјабина и Равела, под називом Анима. Овај албум својеврстан је пијанистички "тур де форс" на којем је уз Скрјабинову Пету сонату, Ташко извео и Листову Сонату у ха-молу, те Равелов дијаболични Ла Валс. Ипак, осим солистичке литературе, овај млади Албанац све је посвећенији и концертантном репертоару. Наиме, као добитник Салијеријеве награде, Костантин Ташко је 2017. добио прилику да са оркестром Виртуози Италиани наступи у Шопеновом Концерту за клавир број 1 којим је дириговао Алберто Мартини. У питању је било прво у низу дела концертантног жанра које ће у наредним годинама укључити у свој репертоар, наступајући као солиста у Бетовеновом Четвртом, Листовом Другом, Шостаковичевом Првом, те у грандиозном Трећем клавирском концерту Сергеја Рахмањинова који је извео и снимио са Симфонијским оркестром Радио-телевизије Тиране, 2020. године. Успех који је остварио са Шопеновим делом вратиће га на италијанске сцене, те је тако наступ са Симфонијским оркестром Театра Ђузепе Верди из Трста и Мишелом Спотијем и звучно забележио 2021. године.

Пијаниста великих амбиција, Костандин Ташко спада у ред музичких уметника који је доказао да у репертоарском смислу пред собом нема већих изазова, те да довршеном техником и бујном музикалношћу јесте кадар да освоји сваку сцену. Колико ће у томе успети чини се да умногоме зависи од његових будућих животних усидрења, али и отворености превасходно западних концертних кућа за пласман младих пијаниста са балканског простора.

Аутор емисије: Стефан Цветковић

 

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом