понедељак, 21.07.2025, 23:00 -> 15:03
Имагинарни пејзажи
Представићемо најновији албум „Идила” пољског уметника Михала Јацашека, који је 27. јуна ове године објавио лејбл Touch Music. Нумере које ћете чути крећу се између ламентације спрам једног света који нестаје и радости које носе једноставне, свакодневне ствари као што је седење поред реке, слушање птичјег пева или звука ветра у дрвећу.
Ово је трећи, завршни део Јацашекове трилогије базиране на звуцима природе која је започела издањем „Каталог дрвећа” 2014. године, а потом се наставила прошлогодишњим албумом „Гарденија” изведеним из уметниковог боравка на семинару Франсиска Лопеза, на граници Јужноафричке Републике и Боцване.
На свим овим остварењима, Јацашек примењује свој јединствени приступ теренским снимцима. Користећи MIDI технологију, уметник је изоловао кључне звуке из ових записа природног окружења, а онда их је претварао у партитуре за класичне инструменте, односно у овом случају и за хор 441HZ из Гдањска. Другим речима, људски гласови сада певају на тонским висинама звука каквог инсекта или имитирају налет ветра, док инструменти следе птичји пев. Истовремено оригинални снимци шуме у позадини, као подсетник на односе различитих звучних и музичких технологија. На тај начин, позвани смо да док слушамо размишљамо о самој природи звука – о миметичком потенцијалу у односу на природно окружење, који се налази у основи људског, музичког стваралаштва. Поред тога, Јацашек другостепено баца критичко светло и на надолазећу еру AI музике, указујући да вишеструка имитација имитације, не може, ипак, да замени бремениту стваралачку позицију, у којој се човек преиспитује о својим границама, о томе шта чује и шта жели да чује. У неку руку, враћањем материјала назад у акустични медиј, пољски уметник можда говори и о томе да ће умеће свирања или певања поново постати исходиште, после деценија нашег примарног бављења технологијом и дигиталним алатима. Свакако „Идила” из наслова албума, је дискретан показатељ једног доброг суживота дигиталног и акустичног звука, артифицијелног соничног простора и оног природног окружења, који настаје у нашем уху, у нашем слушању света и нашем имагинирању нових, непостојећих светова.
Уредница Ксенија Стевановић
Коментари