недеља, 18.05.2025, 21:15 -> 16:32
Жене у музици – Естер Абрами
Репродуковаћемо одабране нумере са албума „Жене” Естер Абрами, трећег у дискографском опусу ове уметнице, а који је издавачка кућа Sony Classical објавила 25. априла 2025. године. Дела изводе Естер Абрами на виолини и чланови Симфонијског оркестра Бечког радија под управом Ирене Делгадо-Хименез, а суделују и чланице квартета Естер Абрами и пијанисткиња Ким Барбије.
Албум „Жене” броји дела дванаест ауторки које су стварале у различитим периодима музичке историје, као и једно ауторско остварење Естер Абрами, младе француске виолинисткиње рођене 1996. године у Екс-ан-Провансу. Повод за објављивање албума био је инициран њеном жељом да ода почаст композиторкама чије је стваралаштво у свету музике често запостављано. У програмској књижици која прати издање и сама је истакла: „Колико се сећам, још од кад сам почела да учим музику, дела која сам свирала потицала су из пера композитора. У току студија у Лондону на Краљевском колеџу за музику никада нисам изводила ни једно остварење које је писала жена, и то не да сам их активно избегавала, напросто, нисам знала да уопште постоје! Морала сам да изађем из оквира формалног образовања да бих преиспитала стварност. Поставила сам себи питање: да ли је икада нека жена компоновала класичну музику? И открила сам да јесу! Месецима сам истраживала, увучена у потпуно нови свет музике и прича жена остављених у сенци историје... Овај албум је путовање кроз векове музичке историје, представљено кроз гласове жена које су компоновале, бориле се, живеле и стварале упркос свим недаћама.”
Занимљиво је да је Естер Абрами постала ексклузивна уметница издавачке куће Сонy Цлассицал још у току студија, а данас важи за велику звезду која прави стреловити успех на светским позорницама од Ројал Алберт хола у Лондону, њујоршког Карнеги хола, бечког Музикферајна, концертних дворана у Паризу и градова широм Кине. Њеном успеху у великој мери је допринео и готово револуционаран начин представљања класичне музике. Наиме, промоцијом својих интерпретација, разговорима о музици, али и мотивисањем младих да заволе класичну музику, путем друштвених мрежа и подкаста Естер Абрами је привукла преко милион следбеника. На тај начин, како то примећује и критичар француског магазина Les Echos „отворила је врата класичне музике свим генерацијама”. Иначе, она свира на виолини из 1857. године француског градитеља Жан-Батиста Вијома.
На почетку емисије слушаћемо „Марш жена”, са поднасловом „Морате да правите више буке”. Реч је о новом аранжману композиције Етел Смајт који је начинила Естер Абрами, додавши на оригиналну партитуру и семпл оригиналног говора Емелин Панкхерст, једне од најугледнијих британских сифражеткиња и оснивачице Социјално-политичке уније жена и Лиге за право гласа жена, а који је одржала у Хајд парку у Лондону 1908. године. Иначе, „Марш жена” Етел Смајт, такође боркиње за права жена и пријатељице Емелин Панкхерст, постао је химна сифражетског покрета.
Након тога следи композиција „Цвеће” савремене америчке поп певачице Мајли Сајрус, у оркестарском аранжману Јан-Петера Клепфела. Естер Абрами је истакла да је ову нумеру уврстила на албум зато што, како је посебно нагласила, представља модеран исказ о оснаживању жена. Први блок емисије заокружиће Виолински концерт – „У знак сећања на моју мајку” Ине Бојл, истакнуте ирске композиторке прве половине двадесетог века.
Други део емисије испуниће аранжмани за виолину и гудачки квинтет соло песме „Hai Luli!” Полин Виардо, потом успаванке „Wiegala” јеврејске списатељице и композиторке Илзе Вебер чији се живот завршио у концентрационом логору у Аушвицу, а која је певањем покушавала да ублажи патње деци на овом озлоглашеном месту. Након тога следи композиција „Моћ мудрости” Хилдегард фон Бинген, немачке средњовековне композиторке, монахиње и мистичарке, и списатељице.
Емисију ће заокружити комади бразилске композиторке Чикиње Гонзаге и дело „Усамљеност” Рите Штрол.
Уредница Ирина Максимовић Шашић
Коментари