Музика вива – Дани нове камерне музике у Витену 2023

Вечерашњом емисијом започињемо циклус посвећен овом угледном фестивалу савремене музике који је одржан од 21. до 23. априла прошле године. На првом концерту одржаном у Позоришној дворани у Витену, наступио је ансамбл Клангфорум из Беча изводећи дела Ејвинда Буенеа, Јана Робена, Саре Глојнарић и Џорџа Емануела Луиса.

Норвешки композитор Ејвинд Буене представио се композицијом под називом Двострукост, у којој се фокусирао на два аспекта звука - наше искуство инструменталног звука као сегмента хармоније и тоналног, темперованог система са једне, и звучног догађаја, односно физичког присуства континуитета микротоланости и буке са друге стране. Овај двоструки идентитет звука је инспирисао Буенеа да супростави темпероване и нетемпероване звукове, односно, цитирајући Шекспира „нешто богато и нешто чудно“. Музика са одвија споро, готово органски се развијајући, док мелодијска линија покушава да се успостави али увек остаје нестабилна, као и систем из ког је поникла.

Друга тачка на концерту била је композиција Токата I и II француског композитора Јана Робена. Овај уметник средње генерације, рођен 1974. године, у свет музике ушао је преко џеза, да би потом студирао на Париском конзерваторијуму. Данас је ангажовани промотер савремене музике и као композитор и као оснивач и уметнички директор ансмабла Мултилатерала. У својим делима, Робен истражује импровизациони елемент, који је наследио како из свог џез „бекграунда“, тако и из историјских музичких стилова, а овакав приступ може се приметити и у делу Токата I и II коју је извео пијаниста Флоријан Милер.

Хрватска ауторка Сара Глојнарић, која данас живи и ради у Лајпцигу, студије је завршила на Музичкој академији у Загребу у класи Даворина Кемпфа, а потом се усавршаала на Универзитету за музику и извођачке уметности у Штутгарту. У њеном опусу налазе се дела најразличитијих жанрова - од опере, преко оркестарских и камерних композиција, видео радова, до имерсивних и мултимедијалних инсталација. Композиција са којом се представила у Витену, Чисти ужитак, необична је по томе што је ауторка тражила од извођача да изаберу личне омиљене музичке примере које је уткала у партитуру. Тако се у делу појављују одломци дела Клаудија Монтевердија, Ника Дрејка, Жерара Гризеа али и Витни Хјустон, које је ауторка организовала у „континуум безграничне соничне екстазе“.

Концерт којим је отворен фестивал заокружила је композицијом Disputatio Џорџа Емануела Луиса. Опус овог композитора, тромбонисте, електронског уметника и импровизатора старије генерације, садржи дела релизована у различитим медијима, изведена разноврсним поступцима и са другачијим естетским постулатима. Присуство електронике у његовим радовима је често, али не и нужно, док је импровизациони елемент снажно наглашен.

 
Уредница емисије: Ивана Неимаревић

 

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво