Музика вива – Дани нове камерне музике у Витену 2023

Вечерашњом емисијом започињемо циклус посвећен овом угледном фестивалу савремене музике који је одржан од 21. до 23. априла прошле године. На првом концерту одржаном у Позоришној дворани у Витену, наступио је ансамбл Клангфорум из Беча изводећи дела Ејвинда Буенеа, Јана Робена, Саре Глојнарић и Џорџа Емануела Луиса.

Норвешки композитор Ејвинд Буене представио се композицијом под називом Двострукост, у којој се фокусирао на два аспекта звука - наше искуство инструменталног звука као сегмента хармоније и тоналног, темперованог система са једне, и звучног догађаја, односно физичког присуства континуитета микротоланости и буке са друге стране. Овај двоструки идентитет звука је инспирисао Буенеа да супростави темпероване и нетемпероване звукове, односно, цитирајући Шекспира „нешто богато и нешто чудно“. Музика са одвија споро, готово органски се развијајући, док мелодијска линија покушава да се успостави али увек остаје нестабилна, као и систем из ког је поникла.

Друга тачка на концерту била је композиција Токата I и II француског композитора Јана Робена. Овај уметник средње генерације, рођен 1974. године, у свет музике ушао је преко џеза, да би потом студирао на Париском конзерваторијуму. Данас је ангажовани промотер савремене музике и као композитор и као оснивач и уметнички директор ансмабла Мултилатерала. У својим делима, Робен истражује импровизациони елемент, који је наследио како из свог џез „бекграунда“, тако и из историјских музичких стилова, а овакав приступ може се приметити и у делу Токата I и II коју је извео пијаниста Флоријан Милер.

Хрватска ауторка Сара Глојнарић, која данас живи и ради у Лајпцигу, студије је завршила на Музичкој академији у Загребу у класи Даворина Кемпфа, а потом се усавршаала на Универзитету за музику и извођачке уметности у Штутгарту. У њеном опусу налазе се дела најразличитијих жанрова - од опере, преко оркестарских и камерних композиција, видео радова, до имерсивних и мултимедијалних инсталација. Композиција са којом се представила у Витену, Чисти ужитак, необична је по томе што је ауторка тражила од извођача да изаберу личне омиљене музичке примере које је уткала у партитуру. Тако се у делу појављују одломци дела Клаудија Монтевердија, Ника Дрејка, Жерара Гризеа али и Витни Хјустон, које је ауторка организовала у „континуум безграничне соничне екстазе“.

Концерт којим је отворен фестивал заокружила је композицијом Disputatio Џорџа Емануела Луиса. Опус овог композитора, тромбонисте, електронског уметника и импровизатора старије генерације, садржи дела релизована у различитим медијима, изведена разноврсним поступцима и са другачијим естетским постулатима. Присуство електронике у његовим радовима је често, али не и нужно, док је импровизациони елемент снажно наглашен.

 
Уредница емисије: Ивана Неимаревић

 

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње