уторак, 06.05.2025, 23:55 -> 13:24
Музеј звука – Дела Матеуса Пипелара
Слушаћете световне и духовне композиције овог аутора у интерпретацији ансамбла Уелгас под управом Паула ван Невела.
За разлику од савременика који су редовно одлазили у Италију и Шпанију како би стекли нова знања или радили на тамошњим дворовима, Пипелар је читав радни век провео у Низоземској. Рођен је у Лувену око 1450. године, а претпоставља се да је младост провео у Антверпену, док је једини поуздан податак да је радио као хоровођа Братства Наше Госпе у Хертогенбосу. На основу корена његовог презимена, претпоставља се да је Матеус, или можда његов отац, био градски фрулаш.
Више од половине Пипеларових композиција сачувано је у једном извору – рукописима који су се налазили у поседу Хабзбуршко-Бургундског двора. Они откривају да је Пипелар компоновао готово све форме које су биле популарне у то доба, као и да је стилски, његов опус био веома хетероген. Музички језик овог аутора, варирао је од густе полифоније, попут оне у Креду његове Мисе Светог Јована, до хомофоног стила баладе Прави бог љубави, док се као константне одлике његовог писма могу препознати употреба синкопа и секвенци.
У емисији ћете чути најпре Пипеларове световне композиције, затим антифон Салве Регина и мотет Мемораре Матер Кристи, као и мису L'homme armé – Наоружани човек. Реч је о једној од само једанаест сачуваних миса овог аутора, будући да су остала дела која су се налазила у рукописима уништена током Другог светског рата. Ова миса је заснована на истоименој световној француској песми чија је мелодија коришћена као кантус фирмус. Посебну популарност је уживала између 1450. и 1510. године – управо у време када је Матеус Пипелар живео.
Уредница емисије: Ивана Неимаревић
Коментари