Читај ми!

Из архиве Радио Београда

Newport Jazz Festival у Београду: концерти Герија Бартона (1971) и Young Giants of Jazz (1973)

Репродукујемо архивске снимке са раних издања Београдског џез фестивала, који је почетком седамдесетих година прошлог века носио назив Newport Jazz Festival. Прво ћете чути наступ вибрафонисте Герија Бартона забележен 1971. године, а потом и концерт састава Young Giants of Jazz, забележен 1973. године
Промоција џеза у Социјалистичкој Федеративној Републици Југославији почела још 1958. године, и то захваљујући сарадњи продуцента Џорџа Вина и америчког Стејт департмента са земљама Источног блока. Средином пете деценије у Београду је наступио Дизи Гилеспи са својим оркестром и тиме отворио читаву серију гостовања легенди светског џеза. Овом тренду допринело је и оснивање Newport Jazz фестивала у Београду 1971, који од 1974. године носи назив Београдски џез фестивал.
Према речима Војислава Пантића, познатог џез критичара, „Сједињене Америчке Државе су имале план да преко културног отварања путем џеза, заправо отворе врата новом тржишту“:
Прва турнеја једног од најугледнијих и најзначајнијих фестивала џеза – Newport, организована је 1970, а у Београду је одржан само један концерт са три учесника, као први корак овог амбициозног пројекта. Београд су наредних година посетили великани америчке и светске џез сцене.
Први Newport Jazz Festival одржан је од 31. октобра до 3. новембра 1971. у Дому синдиката, и представљао је кулминацију у раду Дома омладине, који је био главни партнер америчким институцијама у организацији, а у којем су се од првих дана затекли људи са јасним афинитетом према џезу, попут тадашњег уредника програма Милана Шевића или новинара Тањуга Александра Живковића.
Фестивал је 1971. отворио Дјук Елингтон са својим оркестром, а наступило је укупно 6 америчких састава у продукцији Newport Jazz фестивала, односно Џорџа Вина и његове фирме Фестивал продакшн. Због великог интересовања, већина извођача наступала је два пута – касно поподне и увече.
Један од оних који је одржао само један концерт био је вибрафониста Гери Бартон, велика фигура „џез-рок преврата“. Позајмивши ритмове и звучности из рок музике, а задржавајући нагласак на импровизацији и хармониској сложености, Бартон је означен као најзначајнији представник џез авангарде. Осим тога, развио је и „пијанистички стил“ технике свирања са четири маља као алтернативу преовлађујућој техници са два. Овај иновативни приступ и његов звук убрзо су почели да опонашају и други музичари.
Након две године, београдска публика имала је прилику поново да слуша Бартона на истом фестивалу, овог пута са ансамблом Young Giants of Jazz, који је наступио 6. новембра 1973. у саставу: Џими Овенс – труба, Џо Хендерсон – тенор саксофон, Гери Бартон- вибрафон, Седар Волтон – клавир, Лари Ридли – бас и Рој Хејнс – бубњеви.
Треће издање фестивала је већ носило назив Newport – Београд џез фестивал, што је била припрема за пуно препуштање манифестације домаћинима. Сви учесници су, као и прве године, наступили и у матине програму, који је, како је писала Борба, био намењен „радничкој, средњошколској и студенској омладини“, а карте су биле распродате недељама уочи фестивала. Те, 1973. године, у Великој дворани Дома синдиката публици су се представили Сара Вон, Мајлс Дејвис, Оскар Питерсом, Би Би Кинг, Ролан Кирк и други.
Уредница емисије Марија Вуковић.

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару