Читај ми!

Век хармонике

Анатомија хармонике – сећање на Моунса Елегора

Представићемо албум Гжегожа Палуша, који је под називом „Анатомија хармонике – сећање на Моунса Елегора” објавио Варшавски конзерваторијум 2020. године, поводом двадесетпетогодишњице смрти овог данског уметника.

Моунс Елегор је имао велики утицај на развој хармонике у другој половини 20. века и био је инспирација многим европским ауторима – пионирима у писању оригиналног репертоара за овај инструмент. На једном од његових концерата, у публици је седео диригент и композитор Оле Шмит, који је био одушевљен Елегоровом извођачком вештином. Могућности хармонике са фри-бас системом на којој је свирао, али и брилијантна техника овог хармоникаша, послужиле су као инспирација за Шмитову композицију Симфонијска фантазија и алегро за хармонику и оркестар, опус 20, коју је премијерно извео Моунс Елегор са Симфонијским оркестром Данског радија 1958. године, а дириговао аутор. Ово дело је била прва композиција за хармонику дугметару и постигла је изузетан успех, те ју је Елегор изводио не само у Скандинавији већ и широм света, наступајући са бројним реномираним оркестрима. Композитор Оле Шмит је до 1964. године написао и две Токате за хармонику (број 1, опус 24 и број 2, опус 28), четири соло комада за хармонику (који укључују и Ћуфтин лет) и Други концерт за хармонику и оркестар.

Једно од главних Елегорових достигнућа је његово експериментисање са камерним саставима и интегрисање хармонике дугметаре у токове савремене музике. Акценат је био на стварању новог идентитета за хармонику, која је до средине 20. века схватана као инструмент из праксе традиционалне музике. Будући да је течно говорио шест европских језика, имао је директну сарадњу са бројим композиторима, а наслеђе његовог пионирског рада броји преко стотину солистичких, камерних и оркестарских дела водећих савремених аутора из различитих земаља широм света.

Блиско је сарађивао и са Лундквистом Торбјоном, који је захваљујући Елегору стваралачки акценат ставио на дела за хармонику. Изазов му је постала фри-бас хармоника због својих извођачких могућности, а његове композиције за соло инструмент често су израженог ритмичког карактера, понекад са џез елементима или су засноване на барокним полифоним структурама.

У тумачењу Гжегожа Палуша, слушаћете избор нумера са албума Анатомија хармонике – сећање на Моунса Елегора: Токату број 1 опус 24 Олеа Шмита, Покрети Лундквиста Торбјона, Anatomic Safari Пера Нергора и Сонату опус 143а Вана Холмбоа.

Уредница емисије Марија Вуковић

 

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи