Композитор месеца – Георг Фридрих Хендл

Настављамо циклус који смо овог марта посветили Георгу Фридриху Хендлу. Пратићете његове концерте за оргуље из опуса 4 и опуса 7 у интерпретацији Тона Копмана и Барокног оркестра из Амстердама.

Оперска сезона 1738. је била прва после 25 година, у којој Хендл није имао централну улогу у лондонском музичком животу. У годинама које су претходиле, популарност његових опера је јењавала, те се Хендл окренуо другим музичко-сценским формама, а посебно компоновању ораторијума на енглеском језику, прилагођавајући их укусу лондонске публике. Временом је схватио да ће аудиторијум бити заинтересован и за виртуозне, инструменталне предахе у оквирима грандиозног ораторијумског наратива, па је одлучио да искористи своје извођачке способности, будући да је сматран једним од највећих оргуљаша свог доба. Тако је у паузама ораторијума уметнуо оргуљске концерте, једну потпуно нову форму, представљајући публици све аспекте свог музичког генија – композиторске и интерпретаторске. Првих шест концерата обједињени су унутар опуса 4, које је 1738. године објавио Хендлов издавач Волш. У њима је Хендл искористио материјале из својих трио соната из опуса број 2, као и из соло соната.

Занимљиво је напоменути да су оргуље из Енглеске, за које је Хендл компоновао ова дела, другачије у односу на немачке, за које је Бах писао прелудијуме, токате и фуге. Енглеске оргуље су биле мањег обима и садржале су само један мануал, мекшег су звука, те су биле погодне као хорска пратња или као солистички инструмент уз пратњу оркестра. Такође, ове оргуље нису имале независне педале, које су биле интегрални део немачких оргуља.

У другом делу емисије представићемо Хендлове концерте за оргуље из опуса 7, компоноване у периоду од 1740. до 1751, а објављене постхумно десет година касније. И ови концерти, као и они из опуса 4, били су намењени за извођење у паузама ораторијума.

Како је Хендл био један од најбољих импровизатора на оргуљама, ова дела су управо и изграђена око његових импровизација, које су се разликовале са сваким извођењем. Стога је Хендл, за потребе објављивања овог опуса, оставио ад либитум пасаже, које сваки потоњи интерпретатор решава у односу на своје искуство и имагинацију.

Ауторка Јелена Дамјановић

Коментари

Re: Poreklo
Чије гене носе народи у региону
Imam novcic od 1 centa dole je vrednost ponudjena 6000 dinara
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Imam mali novcic 1 cent
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Косовски вез
Нематеријална културна баштина Србије – косовски вез
Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара