Читај ми!

Композитор месеца – Франц Бервалд

У четвртој, завршној емисији циклуса посвећеног стваралаштву Франца Бервалда чућете четири дела која је овај шведски аутор писао педесетих и шездесетих година деветнаестог века: Клавирски квинтет у А дуру број 2 опус 6, Клавирски концерт у Де дуру, увертиру за оперу Краљица Голконде, као и Фантазију за клавир на шведске народне мелодије.

Након што се вратио у Стокхолм 1849. године, Франц Бервалд је, упоредо са приватним часовима, започео рад на партитури Клавирског концерта. Дело је посветио својој ученици Хилди Тегерстрем, која је, између осталих, захваљујући и Бервалдовим подукама, постала једна од важних шведских пијанисткиња, педагошкиња и композиторки друге половине деветнаестог века. Међутим, Хилда Тегерстрем никада овај концерт није јавно извела, а дело је публика имала прилику да чује тек 1904. године, када је солистичку деоницу одсвирала композиторова унука Астрид Бервалд.

Велики број камерних дела из педесетих година деветнаестог века Бервалд је компоновао за приватне концерте, али је њима наставио и да промовише своју музику ван Шведске. Наиме, три клавирска трија и два клавирска квинтета објављени су у Хамбургу, а у том периоду његова камерна музика извођена је у Берлину, захваљујући подршци коју је имао од Ханса фон Билова. Лудвиг Норман, шведски композитор, диригент, пијаниста и педагог, који је и сам наставио да промовише Бервалдову музику након његове смрти, једном приликом је истакао како „... Бервалдова, претежно камерна музика, стоји раме уз раме са делима Шумана и Менделсона".

Марта 1860. Франц Бервалд је постао члан шведског Концертног друштва, а већ наредне године директор Краљевске опере у Стокхолму пристао је да опера Естрела, грофица Сорије добије своју сценску поставку. Премијера је уприличена 9. априла 1862. када је солистима и оркестром дириговао Лудвиг Норман. Друга важна опера из композиторовог опуса је Краљица Голконде, из 1864. године, коју је писао по либрету Анри-Монтана Бертона, а насловну улогу поверио је својој ученици Кристини Нилсон. Међутим, дело није имало сценску поставку за композиторовог живота, пошто је премијеру отказао Ерик аф Едхолм, новоизабрани директор Краљевске опере. Краљица Голконде је премијерно изведена тек 3. априла 1968. године као један од централних догађаја поводом обележавања стогодишњице композиторове смрти. Упркос проблемима везаним за извођење овог оперског остварења, прихватање Бервалдовог стваралаштва било је у успону. Наиме, 25. јула 1866. овенчан је Орденом Поларне звезде, а већ наредне, 1867. године шведска Краљевска музичка академија ангажовала га је да ревидира збирке хорских комада Јохана Кристијана Фридриха Хефнера. Бервалд је јула 1867. започео минуциозно студијско истраживање по немачким библиотекама, а успео је да изврши ревизију само првих 50 записа, пошто га је болест спречила у даљем раду. Преминуо је 3. априла 1868. године. 

Уредница Ирина Максимовић Шашић

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом