Мајстори барока – Јан Дисмас Зеленка

Представићемо духовне композиције Јана Дисмаса Зеленке – Мизерере, Де профундис и Реквијем, у извођењу ансамбла Ил Фондаменто под управом Паула Домбрехта.

Јан Дисмас Зеленка је био највећи чешки композитор прве половине XVIII века, а по карактеристикама свог опуса сврстао се у ред великих мајстора позног барока, раме уз раме са Јоханом Себастијаном Бахом, Георгом Фридрихом Хендлом и Антонијом Вивалдијем. Велика индивидуалност Зеленкиног стила је препознатљива, а притом тешко предвидива и емотивно снажна. У својим делима он уједно антиципира музички језик који ће уследити за бароком, а са друге стране користи неке архаичне форме и изразе, унутар комплексног полистилистичког поступка. Ове карактеристике долазе до пуног изражаја у Мизереру у це молу, чију посебност чини то што је централни став овог дела написан на основу четворогласног инструменталног ричеркара Ђиролама Фрескобалдија објављеног у збирци Fiori musicali 1635. године. Адапатација старијег дела у нову композицију посве је особена, а сматра се да је Мизерере први пут изведен 8. априла 1737. године у Дрездену где је Зеленка био уважени дворски музичар и композитор. 

Де профундис у де молу Зеленка је написао 1724. године у спомен на свог оца, а потом извео у Дворској капели у Дрездену. Иначе, отац композитора, Јиржи Зеленка, је био кантор и оргуљаш у цркви у месту Лоуњовицама, у централној Чешкој. Музичко преплитање звука три тромбона и три баса је оригинално музичко решење евокације људске душе кој из „дубина виче ка Господу” како гласи, први стих 130. псалма „Де профундис”. 

Реквијем у це молу је компонован 1732. године за редовно, годишње обележавање смрти аустријског цара Јозефа I, иначе оца Марије Јозефе Аустријске која је била супруга Августа III, електора Саксоније и краља Пољске, у чијој служби је радио Јан Дисмас Зеленка. У овој композицији проналазимо одлике бечког црквеног стила, а како је служба била строго ограничена на сат времена, композитор је имао око четрдесет минута за чисту музику, те је користио изузетно економичан и прецизан композициони поступак. Музиколози примећују да је тако успео да направи ефективан Dies Irae у који је сместио све строфе ове познате секвенце у кратку и прегледну форму која траје нешто више од једног минута. 

 

Уредница Ксенија Стевановић



Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се