Читај ми!

Fiskalni savet: Ciljevi Fiskalne strategije dobri, potrebne jasne mere

Fiskalni savet Srbije ocenio je da su ciljevi fiskalne strategije vlade za 2021. sa projekcijama za naredne dve godine dobri, naročito oni koji se odnose na smanjenje subvencija i povećanje javnih investicija, ali da su mere za realizaciju tih ciljeva nedovoljno razrađene.

U dokumentu "Mišljenje na Fiskalnu strategiju za 2021. sa projekcijama za 2022. i 2023" Savet podseća da se u strategiji planira smanjenje fiskalnog deficita sa ovogodišnjeg nivoa od 8,9 posto BDP-a na jedan procenat BDP-a tokom naredne tri godine uz smanjenje javnog duga sa skoro 60 odsto na 56 procenata BDP.

Strategijom se planira i veliko poboljšanje strukture budžeta tako što bi se snažno smanjilo učešće državnih subvencija i plata u javnom sektoru u bužetskim rashodima, a povećalo učešće javnih investicija.

Konkretno, Strategija kaže da će se subvencije u 2023. nominalno smanjiti na oko 20 posto u odnosu na 2021, a da će plate u javnom sektoru u naredne tri godine da rastu manje od 5,0 procenata godišnje.

Po projekcijama Strategije, budžet ne bi oskudevao ni u poreskim prihodima pošto je prognozirano da će privredni rast u 2021. iznositi 6,0 procenata, a u 2022. i 2023. godini 4,0 posto.

Rast BDP-a pokretale bi investicije privatnog sektora za koje se očekuje da će u naredne tri godine realno da rastu preko 10 odsto godišnje.

Dajući pozitivno mišljenje o utvrđenim ciljevima, Savet međutm ocenjuje da nisu jasno predstavljene ključne mere Vlade koje bi dovele do očekivanog snažnog rasta privatnih investicija od 10 posto godišnje i posledično relativno visokog rasta BDP-a.

Smatra takođe da se u Strategiji ne vidi kako će se u praksi ograničiti rast plata u javnom sektoru u srednjem roku, te da nije prikazan dovoljno čvrst plan temeljnog restrukturiranja najvažnijih državnih i javnih preduzeća koji je neophodan za projektovano smanjenje subvencija.

FS zastupa stav da je prilikom projekcije rasta za 2021. godinu bio potreban oprezniju pristup, zbog neizvesnosti vezanih za trajanje i efekte zdravstvene krize, te da bi dovoljno oprezna prognoza rasta BDP-a bila između tri i četiri odsto umesto 6,0 procenata, "jer je mnogo lakše prilagoditi budžet na bolja privredna kretanja od očekivanih nego obrnuto".

Privreda u 2021. godini 

Po proceni FS-a, privreda Srbije će 2021. godinu najverovatnije započeti s blagim međugodišnjim padom BDP-a usled visoke uporedne osnove iz prvog tromesečja 2020, nakon čega će uslediti dosta visok rast u drugom kvartalu od preko 5,0 odsto.

Što se tiče strukture privrednog rasta u 2021, FS je skeptičan u pogledu toga da će planirani realni rast lične potrošnje od 5,4 posto i ukupnih investicija od 13,3 procenta dovesti do negativnog učinka neto izvoza od samo 0,8 odsto BDP-a.

Planirani rast javnih investicija je, ističe Savet, ekonomski opravdan, ali veliko povećanje ulaganja javnih i državnih preduzeća trenutno, kaže, nije moguće jer su ona opterećena brojnim problemima u poslovanju, pa je su potrebne njihove temeljne reforme kako bi to bilo ostvarljivo.

Što se tiče investicija privatnog sektora, FS smatra da država treba da uredi ambijent za to, pre svega u oblasti vladavine prava i smanjenja korupcije, da bi domaća preduzeća počela više da investiraju.

"Rast zarada u javnom sektoru od 5,0 procenata ekonomski opravdan"

Pedviđeni rast zarada u javnom sektoru od 5,0 procenata iduće godine, Savet vidi kao ekonomski opravdan, ali kritikuje povećanje plata od 10 odsto u kriznoj 2020. godini, u kojoj ćemo, kaže, zabeležiti pad BDP-a od 1,5 procenata. Smatra da je visok nivo izdvajanja za plate u javnom sektoru Vlada trebalo da rešava budžetom za 2021, i da to ne odlaže za srednji rok.

Planirano snažno umanjenje subvencija u srednjem roku sa 2,7 posto u 2021. godini na 1,9 procenata BDP-a u 2023. predstavlja dobar smer fiskalne politike, konstatuje FS, ali ukazuje na to da neka neuspešna javna i državna preduzeća, kojima je potrebna pomovh države, mogu predsatvljati rizik u pogledu realizacije ovog cilja.

Kao dodatni potencijalni rizik za javne finansije vidi i rastuće rashode za plaćanje kazni i penala, koji su u periodu od 2009. do danas državu koštali preko 120 milijardi dinara, tj. preko 1,0 milijardu evra.

Na kraju, Fiskalni savet ocenjuje da u Strategiji nije posvećena dužna pažnja ekologiji i povećanju izdvajanja za zaštitu životne sredine i komunalnu infrastrukturu, što bi, smatra, moralo da bude jedan od najvažnijih prioriteta fiskalne politike u srednjem roku, imajuci u vidu da je zagađenje, prema proceni Evropske agencije za zaštitu životne sredine, uzrok 13.000 prevremenih smrti u Srbiji.

петак, 17. мај 2024.
15° C

Коментари

Re: Poreklo
Чије гене носе народи у региону
Imam novcic od 1 centa dole je vrednost ponudjena 6000 dinara
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Imam mali novcic 1 cent
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Косовски вез
Нематеријална културна баштина Србије – косовски вез
Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара