Komprimovani prirodni gas CNG – gorivo budućnosti

Zbog zaštite životne sredine i traganja za jeftinijim energentima, u svetu se sve više koristi komprimovani prirodni gas, CNG. Za izgradnju punilišta za to gorivo, poznatije kao metan, Evropska unija izdvojila je 160 miliona evra. Punilišta u svim članicama biće na po 150 kilometara udaljenosti. Srbija 85 odsto potrošnje nafte pokriva iz uvoza. Može li taj uvoz da se smanji većim korišćenjem CNG-a, jer je to, kažu, gorivo budućnosti?

Dragan Đaković iz Beograda jedan je od retkih u zemlji koji vozi automobil na CNG. Jedina obaveza je, kaže, da svake tri godine uradi atest sigurnosti.

"Punu bocu, u koju stane 13 i nešto kilograma zavisi od pritiska platim oko 1.000 dinara i pređem od 150 do 220 kilometara u taksiranju a na otvorenom putu pređem možda 300 kilometara", kaže Dragan Đaković, taksista iz Beograda.

Pre 20 godina urađen je i pilot projekat za korišćenje metana u vozilima gradskog saobraćaja u Beogradu. Danas, građane prestonice prevozi tek 10 autobusa na to gorivo. Za njegovu veću primenu, kažu, treba stvoriti preduslove.

"Prvi preduslov je izgradnja stanice za punjenje u okviru pogona. Druga važna stvar jeste i prilagođavanje infrastrukture unutar pogona. To su obezbeđenje sistema za detekciju i alarmiranje u slučaju curenja gasa. Tu su i specifični alati, specifični treninzi zaposlenih. Takođe, imaju i poseban režim održavanja što je isto limitirjući faktor", kaže Slobodan Mišanović, projekt menadžer GSP-a Beograd.

Komprimovani prirodni gas ekološki je najčistije gorivo. U odnosu na nafne derivate ima za 90 odsto manju emisiju ugljovodonika, 60 procenata ugljen-monoksida i 30 odsto manju emisiju ugljen-dioksida.

Nedostatak stanica za punjenje CNG-a u maloprodaji glavni je problem jer ih je desetak u celoj zemlji. Analize NIS-a pokazuju da će se sve više koristiti, pa do 2020. planiraju da otvore 20 punionica.

"Našim potrošačima pruža da ostvare značajne finasijske uštede u odnosu na neka konvecionalna pogonska goriva poput dizela, benzina ili tečnog naftnog gasa te uštede mogu doći do nivoa 50 odsto", kaže Goran Lalić iz NIS-a.

Procenjuje se da u svetu na CNG ide 22 miliona vozila, od kojih je dva miliona u Evropskoj uniji. Najviše takvih vozila je u Italiji, samo u Bolonji više od 90 odsto gradskog prevoza koristi metan. Njihov broj ubrzano raste i u Nemačkoj, Austriji, Švedskoj, Švajcarskoj i Bugarskoj.

U evropskim zemljama upotrebu CNG-a u gradskom i teretnom saobraćaju stimulišu država i lokalne samouprave. Srbija još nema sve propise koji uređuju promet metana ali je prednost niži PDV i što se ne naplaćuje akciza. 

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

субота, 20. април 2024.
4° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво