Komprimovani prirodni gas CNG – gorivo budućnosti

Zbog zaštite životne sredine i traganja za jeftinijim energentima, u svetu se sve više koristi komprimovani prirodni gas, CNG. Za izgradnju punilišta za to gorivo, poznatije kao metan, Evropska unija izdvojila je 160 miliona evra. Punilišta u svim članicama biće na po 150 kilometara udaljenosti. Srbija 85 odsto potrošnje nafte pokriva iz uvoza. Može li taj uvoz da se smanji većim korišćenjem CNG-a, jer je to, kažu, gorivo budućnosti?

Dragan Đaković iz Beograda jedan je od retkih u zemlji koji vozi automobil na CNG. Jedina obaveza je, kaže, da svake tri godine uradi atest sigurnosti.

"Punu bocu, u koju stane 13 i nešto kilograma zavisi od pritiska platim oko 1.000 dinara i pređem od 150 do 220 kilometara u taksiranju a na otvorenom putu pređem možda 300 kilometara", kaže Dragan Đaković, taksista iz Beograda.

Pre 20 godina urađen je i pilot projekat za korišćenje metana u vozilima gradskog saobraćaja u Beogradu. Danas, građane prestonice prevozi tek 10 autobusa na to gorivo. Za njegovu veću primenu, kažu, treba stvoriti preduslove.

"Prvi preduslov je izgradnja stanice za punjenje u okviru pogona. Druga važna stvar jeste i prilagođavanje infrastrukture unutar pogona. To su obezbeđenje sistema za detekciju i alarmiranje u slučaju curenja gasa. Tu su i specifični alati, specifični treninzi zaposlenih. Takođe, imaju i poseban režim održavanja što je isto limitirjući faktor", kaže Slobodan Mišanović, projekt menadžer GSP-a Beograd.

Komprimovani prirodni gas ekološki je najčistije gorivo. U odnosu na nafne derivate ima za 90 odsto manju emisiju ugljovodonika, 60 procenata ugljen-monoksida i 30 odsto manju emisiju ugljen-dioksida.

Nedostatak stanica za punjenje CNG-a u maloprodaji glavni je problem jer ih je desetak u celoj zemlji. Analize NIS-a pokazuju da će se sve više koristiti, pa do 2020. planiraju da otvore 20 punionica.

"Našim potrošačima pruža da ostvare značajne finasijske uštede u odnosu na neka konvecionalna pogonska goriva poput dizela, benzina ili tečnog naftnog gasa te uštede mogu doći do nivoa 50 odsto", kaže Goran Lalić iz NIS-a.

Procenjuje se da u svetu na CNG ide 22 miliona vozila, od kojih je dva miliona u Evropskoj uniji. Najviše takvih vozila je u Italiji, samo u Bolonji više od 90 odsto gradskog prevoza koristi metan. Njihov broj ubrzano raste i u Nemačkoj, Austriji, Švedskoj, Švajcarskoj i Bugarskoj.

U evropskim zemljama upotrebu CNG-a u gradskom i teretnom saobraćaju stimulišu država i lokalne samouprave. Srbija još nema sve propise koji uređuju promet metana ali je prednost niži PDV i što se ne naplaćuje akciza. 

broj komentara 4 pošalji komentar
(nedelja, 22. maj 2016, 20:17) - Bivši serviser zašto [neregistrovani]

Tng cng

Ugrađivao sam tng uređaje od 2000 god napustio sam tu delatnost posle 10 god, i danas vozim auto na tng jer je zarobljen monopolskim atestom. Ko ga ima zna šta pišem, država nedaje nikakve subvencije npr kao u eu ali kako joj odgovara sve ostalo računa po eu nisam siguran da ću sledeće vozilo zarobiti državnim nametima da bi manje zarađivao okolinu. Moglo se videti koliko su dizeli u evro krem standardu pogotovo ako idete iza njih liče na vremešne tamiće

(nedelja, 22. maj 2016, 19:08) - Bratislav Risimovic [neregistrovani]

Ne može da se krade

i nema provizije pa ga izbegavaju. I tih 10 autobusa jedva čekaju da se otarase.

(nedelja, 22. maj 2016, 17:34) - anonymous [neregistrovani]

cene gasa

Ako cng bude gorivo za buducnost onda ce politicari da dignu cenu isto kao gorivo, tako da gradjanin nece imati nikakve koristi od toga da bi mogli malo da zasparaju novca. Onda je bolje da ostane kako je sada da se trosi gorivo.

(nedelja, 22. maj 2016, 10:51) - Патриот [neregistrovani]

Зар опет?

То је само још једна пропаганда, као некада за дизел, док су људи масовно куповали возила са дизел моторима, онда су политачари пронашли корумпиране "научнике" који су осули дрвље и камење на дизел а политичари одмах вредно пожурили да набију што веће порезе и тако сви осим возача имају користи.