Čitaj mi!

Mali bazari hrane za sve one koji znaju da prepoznaju kvalitet

Jedan od načina da mali proizvođači plasiraju svoje proizvode su bazari. Zbog pandemije koronavirusa mnoge manifestacije su tokom prethodnih 20-ak meseci bile otkazane, pa su na poljoprivrednim gazdinstvima morali da se snalaze za prodaju hrane. Mini-sajmovi im, kažu, mnogo znače, jer na taj način kupci mogu da se upoznaju sa njihovim proizvodima.

U direktnom susretu sa proizvođačima, potrošači mogu da saznaju da li, recimo, u domaćim sokovima ima šećera ili ne, kao i tajnu bakinog recepta za štrudle. Zbog toga su bazari veoma važni pogotovo za one koji su tek pokrenuli sopstveni biznis.

"Novi smo u ovome. Ovo je naš prvi bazar. Videćemo da li će nam značiti, ali pretpostavljamo da hoće jer ljudi će čuti za nas", navela je Aleksandra Blagojević iz Kosjerića, koja se bavi proizvodnjom sokova.

Leposava Strugarević iz Vrnjačke Banje, koja se bavi proizvodnjom domaćih štrudli, kaže da njena firma radi od kuće i nema neko prodajno mesto gde bi ljudi mogli da vide šta od proizvoda izlaže.

"Mi smo počinjali proces, renovirali, nabavljali opremu tokom korone, tako da nam je bilo dosta teško. To je iza nas. Sada nam znači svaka prilika da ljudi mogu da probaju, da vide, da nas zapadne i da posle toga, ako im se dopadne, nastave da kupuju", kaže Ana Iričik iz zadruge Zapi.

Iako se već godinama bavi proizvodnjom mesnih prerađevina, Dragan Ćasić koristi svaku priliku da svoje proizvode približi potencijalnim kupcima. Zbog otkazivanja brojnih manifestacija, u prethodnom periodu prodaja kobasica, kulena, čvaraka, slanine opala je, kaže, čak 80 posto.

"Ovo su proizvodi koji su trajni. Ovaj kulen se suši 5-6 meseci. Imali smo problema samo sa prodajom, a proizvode smo mogli da sačuvamo i nadamo se da će doći bolje vreme, a ove manifestacije su odlične da možemo to da izložimo i da prodamo, pokažemo ljudima šta imamo", rekao je Dragan Ćasić, vlasnik preduzeća "Dragin kulen" iz Sremske Mitrovice, koje se bavi proizvodnjom i preradom mesa.

Zbog pandemije priprema bazara zahteva dodatne napore, jer se moraju poštovati sve protivepidemijske mere. To znači manji broj učesnika i držanje distance, kažu organizatori sajma malih proizvođača Srbije. Proteklog vikenda vremenske neprilike su dodatno otežale održavanje sajma u Beogradu.

"Bazar organizujemo od juna. Sad, kako su došli zimski meseci, moram da priznam da je malo teže pronaći proizvođače, jer ih je većina iz unutrašnjosti i troškovi dolaska su im veći. Danas i juče smo svedoci lošeg vremena, nekoliko proizvođača nije moglo da krene iz svog sela, jer su tamo zatrpani i ne mogu da mrdnu", kaže Sandra Živković, organizator bazara.

Na bazarima potrošači često mogu da nađu proizvode kojih u velikim marketima nema. Mala poljoprivredna gazdinstva uglavnom imaju ograničenu proizvodnju, pa su količine koje mogu da ponude nedovoljne za ulazak u trgovine, ali dovoljne za kupce koji znaju da prepoznaju kvalitet.