Sankcije, inspekcije i devet mera za čistiji vazduh

Ministarstvo životne sredine najavljuje sankcije za lokalne samouprave koje nisu postupile po Zakonu o zaštiti vazduha. Da bismo se izborili sa aero-zagađenjem, Ministarstvo predlaže devet mera. Tvrdi da je samo za jednu od njih nadležno.

Ministarstvo zaduženo za zaštitu životne sredine smatra da je ključ za rešavanje aero-zagađenja na lokalu, u opštinama i gradovima gde se građani suočavaju sa tim problemima. Lokalne samouprave na to obavezuje Zakon o zaštiti vazduha.

Ministarstvo zaštite životne sredine je, kako se navodi, u više navrata upozorilo jedinice lokalnih samouprava na njihovu zakonsku obavezu izrade kratkoročnih i dugoročnih Planova kvaliteta vazduha, i zatražilo izveštaje o ispunjavanju te obaveze.

"Od 145 kontaktiranih jedinica lokalne samouprave (JLS), do sada je 66 opštinskih i gradskih uprava dostavilo izveštaj, od kojih se 29 JLS izjasnilo da će u 2020. godini vršiti merenja, 16 JLS se obavezalo da planira mere i aktivnosti a 21 JLS se izjasnila da ne vrši merenje kvaliteta vazduha niti planira izradu planova", saopštilo je Ministarstvo.

S tim u vezi, Ministarstvo proverava postojanje takvih planova u opštinama i gradovima, i za one koji nisu to uradili primeniće se propisane sankcije, odnosno uputiće se na obaveze primene mera na koje ih Zakon obavezuje.

Nadzor nad emiterima štetnih gasova 

Ministarstvo je u okviru svojih nadležnosti preduzelo i inspekcijski nadzor velikih emitera štetnih gasova.

Republička inspekcija za zaštitu životne sredine je u 2018. godini obavila 83 inspekcijska nadzora velikih emitera štetnih gasova i podnela jednu prekršajnu i 13 prijava za privredne prestupe, a u 2019. godini obavila 94 inspekcijska nadzora o kvalitetu vazduha i pritom izrekla jednu prekršajnu i 12 prijava za privredne prestupe.

Ministarstvo je navelo da i dalje ostaje otvoreno i spremno da pruži svaku pomoć lokalnim samoupravama kao i do sada, u planiranju i realizovanju mera za poboljšanje kvaliteta vazduha u ovim opštinama.

Ministarstvo zaštite životne sredine je, svesno problema nedovoljnog broja mernih stanica, kao osnove za postupanje u ovoj oblasti.

"U cilju dobijanja podataka o kvalitetu vazduha, u 2019. godini izdvojili smo 25.200.000 dinara za poboljšanje monitoringa u okviru Državne mreže Agencije za zaštitu životne sredine", istaknuto je u saopštenju.

Ministarstvo za "ozbiljne mere"

Kako je na manifestaciji Ministarstva "Smanjimo emisiju štetnih gasova i delujmo ekološki" u septembru prošle godine istaknuto, Srbija mora da krene sa "ozbiljnim merama kako bi se emisija smanjila, poboljšao kvalitet vazduha, preduzele strateške mere u brojnim sektorima, i svi zajedno poveli računa o budućnosti Srbije, ako nam je do nje stalo".

U saopštenju se navodi da su za to "potrebna milionska novčana sredstva, u evrima, ali i podrška".

Mere koje su neophodne su:

1. Izrada planova kvaliteta vazduha JLS;

2. Gašenje individualnih kotlarnica;

3. Promena energenata koji se koriste;

4. Intenzivni nastavak zaštite vazduha od termoelektrana i elektroenergetskih kapaciteta;

5. Zabrana uvoza automobila i vozila sa evro 3 motorom;

6. Reorganizacija i redukcija saobraćaja;

7. Prelazak na upotrebu vozila sa čistijim pogonom i uvođenje različitih olakšica za njihovu kupovinu i korišćenje;

8. Pojačan tehnički pregled vozila;

9. Pošumljavanje.

"I na kraju, od svih predloženih i neophodnih mera, formalna nadležnost Ministarstva zaštite životne sredine jedino se ogleda u tački 1", zaključuje se u saopštenju.

broj komentara 40 pošalji komentar
(četvrtak, 16. jan 2020, 22:14) - vozac [neregistrovani]

Predlog

Uvesti strog i temeljan test, poput engleskog MOT (test ministarstva saobraćaja).
Ko ne prođe šalje se na popravku, ništa strašno.
Za BG je preko potrebna zabrana ulaska starijim vozilima u uži centar grada, kao i naplaćivanje takse svima koji voze tim deonicama.
Samo drastične mere vode do uspeha.

Ja sam za.
Evo,mozemo sada ovog trenutka na proveru.Auto mi je 2002 god,1.2 16v benzin,ima katalizator.
Prilikom tehnickog,skoro 10 min merili izduvne gasove,ja sam trazio.
Auto u apsolutno savrsenom stanju.Starost auta nije merilo,vec odrzavanje.Zar ne bi bilo najbolje resenje da se mere izduvni gasovi na svakom vozilu,bas svakom.I na osnovu merenja izduvnih gasova izadaje nalepnica,crvena,zuta i zelena?
Posto vec postoje parking zone,isto tako i proglasiti zone za odgovarajucu nalepnicu.
Zelena ,moze svuda,zuta ograniceno i crvena naravno ograniceno??

(četvrtak, 16. jan 2020, 21:48) - Bocan [neregistrovani]

drvece!

Čudi me da nije ni spomenuta nekontrolisana seča drveća.

(četvrtak, 16. jan 2020, 21:03) - Milos Kać [neregistrovani]

Pojačan Tehnički pregled

Poštovani mi na Tehničkom pregledu nismo u obavezi da okarakterišemo vozilo neispravnim zbog izduvnih gasova kao ni u slučajevima ako vozilo ne poseduje katalizator ni dpf filter...to će tek 2021g uticati na tehnicku ispravnost.

(četvrtak, 16. jan 2020, 20:40) - Marko [neregistrovani]

Loz ulje individualno

U Svajcarskoj Se individualno,
kuce,privatno,
greju, loz uljem!!!


Sa postovanjem,
Marko

(četvrtak, 16. jan 2020, 20:39) - Milica [neregistrovani]

Lozac

Nikakve subvencije, dosta nam svih koji zive na suvencijama. Bas vama spremnim na upotrebu zelene energije, na tudj racun-gradjana koji se odgovorno ponasaju i ne ugrozavaju okolinu

(četvrtak, 16. jan 2020, 20:23) - anonymous [neregistrovani]

Stoge mere su neophodne !

"Demokratija će platiti zato što će pokušati da odgovara svima" Sokrat.
Ne može se narodu zabraniti ovo ili ono kažu mnogi...da li su u pravu?
Kako im pak možemo zabraniti da se parkiraju ovde ili onde, da duvane tamo ili onamo, da pričaju ovo ili ono... iako im ljudska prava u osnovnom smislu sve to dozvoljavaju?
Da li smo slobodni? Da li treba da budemo neograničeno slobodni? Zloupotreba!
Da li se sme dozvoliti pojedincima da truju decu pa makar i svoju? One koji se ne mogu i ne znaju buniti, a i kad bi se bunili niko ih ne sluša. Tu su negde i mladi, no oni odlaze iz države, ali to je problem za sebe.
Ako materijalne uslove za život nemamo, pa valjda se mora nadljudski napor uložiti da se ostvare fizički i zdravstveni. Pa neka se buni ko hoće !
"Nek ad proždre, pokosi satana! Na groblju će iznići cvijeće: za daleko neko pokoljenje." Njegoš.

(četvrtak, 16. jan 2020, 20:07) - anonymous [neregistrovani]

Ogroman je to problem, i dugoročan

Ulazak u gradove im jeste zabranjen!
Legende o maglama u Londonu su starije nego automobili na našim drumovima. A i nije problem kondenzovana vodena para - magla nego ono što je "rastvoreno" u njoj tj. ono što ona nosi!
Sam standard izduvne emisije nije problem koliko neispravnost motora!
Uvesti strog i temeljan test, poput engleskog MOT (test ministarstva saobraćaja).
Ko ne prođe šalje se na popravku, ništa strašno.
Za BG je preko potrebna zabrana ulaska starijim vozilima u uži centar grada, kao i naplaćivanje takse svima koji voze tim deonicama.
Samo drastične mere vode do uspeha.

(četvrtak, 16. jan 2020, 20:05) - anonymous [neregistrovani]

Pera Lozac

I drzava da podstice subvencijama prelazak kotlarnica na gas. Odmah cu preci na cist energent.

(četvrtak, 16. jan 2020, 20:00) - Milan [neregistrovani]

Ne slazem se sa merama

Posumljavanje sigurno, ali zar ovih skoro 40% teritorije Srbije pod sumom nije dovoljno? Ovo zagadjenje takodje nema veze sa kolima(ima, ali u mnogo manjoj meri nego sto se prica). Vazduh je zagadjen zbog toga sto ljudi loze sve zivo! U mojoj ulici u Zemunu, naselje Novi grad, dve kuce se greju na ugalj...od njih je cela ulica pod dimom! Ja se grejem na pelet i dima nema, samo para! Cena jeste veca nego ugalj ili drva, ali kad se uzme u obzir potrosnja...dodje se na isto!

(četvrtak, 16. jan 2020, 19:55) - anonymous [neregistrovani]

Neispravni motori!

Priče o kvalitetu goriva su iz prošlog veka! Gorivo je testirano u akreditovanim laboratorijama u zemlji i inostranstvu. Gorivo ispunjava sve evropske standarde standarde! Motori u vozilima se neadekvatno održavaju i tu gorivo ne može pomoći, ako neispravnom motoru sipate i najskuplje gorivo neće pomoći.
U susednoj Bosni i Hercegovini je u 2019. godini zabranjen uvoz vozila koja ne ispunjavaju EURO 5 normu emisije izduvnih gasova. Kada može BiH zašto ne može Srbija? I pored toga, mora se detaljno proveravati ispravnost motora, jer se "etiketa" EURO5 može okačiti mačku o rep ako motor čadi. Štaviše, već od EURO3 standarda vidljiv dim iz auspuha se toleriše ! Automobili na drumovima su nam mahom neispravni, sa lažnom kilometražom i sa skinutim katalizatorima i filterima čestica.