Čitaj mi!

Šta sve stoji u Sueckom kanalu - od Ikea nameštaja do desetina hiljada grla stoke

Više od 360 plovila stoji u Sredozemnom moru na severu Sueckog kanala i u Crvenom moru na jugu otkako se gigantski brod-kontejner "Ever Given" 23. marta dijagonalno zaglavio u vitalni plovni put. Zajedno sa brodovima zarobljena je i široka paleta robe, od nameštaja iz Ikee do više desetina hiljada životinja.

Mnogi brodovi su takođe zaglavljeni u zonama zadržavanja duž kanala u Egiptu. Stručnjaci iz industrije procenili su da ukupna vrednost robe zarobljene na moru iznosi između tri i 9,6 milijardi dolara.

Kroz Suecki kanal, između ostalog, svakodnevno se preveze i 1,74 miliona barela nafte, a u oblasti oko kanala nalazi se oko 100 brodova natovarenih naftom ili naftnim derivatima.

Da li su ugrožene životinje na brodovima 

Osim robe, zarobljeno je i oko 130.000 grla stoke na 11 brodova iz Rumunije.

Uz njih je australijska nevladina organizacija Animals Internešnl identifikovala još devet brodova koji prevoze životinje, navodi "Gardijan". 

Egipat je poslao stočnu hranu i tri tima veterinara da pregledaju stoku zarobljenu na moru.

Iako životinje na brodu nisu u neposrednoj opasnosti, zastoj koji sada traje već gotovo nedelju dana povećava rizik da životinje ostanu bez dovoljne količine hrane i vode. Takođe gomila se otpad koji nema gde da se odlaže čime se povećava i rizik od bolesti.

Kompanije koje prevoze stoku morem isplovljavaju sa najmanje dva ili tri dana dodatnog sena ili druge hrane a ukoliko ne mogu na vreme da stignu do luke, postoji i procedura poznata kao "utovar u srednjem toku" ali je on sve dok brodovi stoje u kanalu neizvodiv.

Ikea nameštaj i francuski hrast 

Iz Ikee, švedskog giganta nameštaja i kućne potrepštine, rečeno je da ima 110 kontejnera na "Ever Givenu" i drugim brodovima.

"Blokada Sueckog kanala dodatno je ograničila ionako izazovnu i nestabilnu situaciju za globalne lance snabdevanja koje je donela pandemija", rekao je portparol Ikee.

Ova blokada mogla bi da izazove "haos" za kompaniju čije su zalihe presušile.

Tako se na zaglavljenom brodu nalazi i pošiljka francuskog hrasta koji je bio na obradi u Kini.

"Kupac koji čeka drveni pod za sprat zgrade u izgradnji mi ne veruje da njegova roba kasni zbog zastoja u Sueckom kanalu, rekao je za Bi-Bi-Si vlasnik drvne kompanije sa severozapada Engleske Dejv Hinton.

Pojedine špediterske kompanije preusmerile su svoje brodove na duže putovanje oko Južnoafričkog rta dobre nade, ali se vreme putovanja na taj način produžava za bar sedam dana.

Uz to čak i kada "Ever Given" bude konačno pomeren iz kanala biće potrebno između tri i šest dana da brodovi koji čekaju prođu kroz kanal. Da je šteta još veća pokazuje i podatak da čak 90 odsto tereta nije bilo osigurano od kašnjenja.

Haos u kanalu započeo je u utorak kada se zaglavio kontejnerski brod težak 220.000 tona "Ever Given", kojim upravlja tajvanski brodski gigant "Evergrin", dovodeći do zastoja u saobraćaju na trgovačkoj ruti koja čini otprilike jednu desetinu svetskog pomorskog prevoza tereta.