Читај ми!

Порше: Излазак на берзу у пуном гасу

"Порше" данас пласира своје деонице на берзи. Потражња за вредносним папирима немачког произвођача аутомобила је велика. То је добра вест и за концерн "Фолксваген".

"Поршеов" излазак на берзу ће, како се очекује, бити други највећи пласман деоница у економској историји Немачке - након "Дојче телекома". Излазак на берзу фирме која је део концерна "Фолксваген" биће, по свему судећи, велики успех.

Потенцијални купци деоница могли су да се "предбележе" до среде поподне. А још у понедељак су инвестиционе банке објавиле да ће сви они који су показали интересовање за куповином деоница, али испод максималне цене од 82,50 евра по вредносном папиру - остати празних руку.

"Фолксваген" је деонице на тржишту понудио у распону од 76,50 до 82,50. То значи да ће све дионице бити пласиране по максималној очекиваној вредности. "Фолксваген" ће тако на папирима зарадити 9,4 милијарди евра. До сада је у историји Немачке већи обим емитованих деоница остварио само "Дојче телеком". Било је то 1996. када је остварен укупан приход од 9,65 милијарди евра.

"Фолксваген" ће у ствари да забележи двоструко већи приход (око 19,5 милијарди) од изласка на берзу, зато што ће тим потезом аутоматски 25 одсто основног капитала "Поршеа" да пређе у посед "Порше-Аутомобил Холдинга", у којем доминантну (власничку) улогу имају породице "Порше" и "Pieh".

Велика потражња за деоницама

Инвестициони холдинг пак на другој страни контролише више од 53 одсто основног капитала концерна "Фолксваген". Захваљујући изласку "Поршеа" на берзу, власници холдинга ће опет доћи у позицију да директно контролишу "Порше". Контролу над њим су изгубили пре десетак година, након пропалог покушаја произвођача спортских аутомобила "Поршеа" да преузме контролу над концерном "Фолксваген".

Предвиђено је да пола прихода од емисије деоница остане у концерну "Фолксваген", како би се њиме финансирала трансформација у смеру електромобилности, као и дигиталног умрежавања. Деоничарима "Фолксвагена", и то у облику посебне дивиденде, требало би да буде исплаћено 49 одсто прихода од емисије папира.

"Порше" је само једна од 12 марки које послују у оквиру концерна "Фолксваген" - и то убедљиво највреднија. "Порше" је на гласу као "драгуљ" који остварује и највеће приходе "Фолсквагену".

Од овог четвртка "Порше" је и "тешкаш" на берзанском паркету. Произвођач аутомобила из Штутгарта своју каријеру у том свету започиње с берзанском вредношћу од око 75 милијарди евра. Поређења ради, "Фолксваген" је на берзи "тежак" 85 милијарди евра, а BMW "само" 48 милијарди.

Део колача за приватне улагаче

"Фолксваген" је у оквиру припрема за пласман "Поршеових" деоница темељни капитал своје ћерке-фирме "поделио" на 50 одсто обичних деоница и 50 одсто повлашћених. Ове прве повезане су с правом гласа, тј. одлучивања, а код повлашћених је дивиденда обично нешто већа.

Приватним улагачима на располагању је 25 одсто "Поршеових" повлашћених деоница. Осим великих играча, попут катарског државног фонда QIA, холдинга из Абу Дабија, те норвешког државног фонда, "Поршеове" деоницу могу дакле да купе и приватни, "мали" улагачи.

Од изласка на берзу "Порше" прижељкује већу дозу самосталности у будућности. А сама чињеница да је потражња за деоницама тако велика, поготово у актуелним тешким економским условима, доказ је атрактивности те фирме.

Већ недељама су наиме курсеви деоница на берзама у паду - због раста стопе инфлације и страха од рецесије. Неки посматрачи су зато сматрали да је излазак на берзу у садашњој ситуацији прилично одважан потез.

И даље је отворено питање двоструке улогу коју игра Оливер Блум. Шеф "Поршеа" је, наиме, истовремено промовисан и на дужност шефа у концерну "Фолскваген".

Посматрачи се прибојавају да се те две улоге тешко могу ускладити. У "Фолксвагену" и "Поршеу" пак не деле ту забринутост. За оне случајеве у којима би могло да дође до евентуалног сукоба интереса, концерн је добро припремљен, поручено је из "Фолксвагена".