Прорадио QR код у Србији – грађанима за куповину довољан само телефон

Народна банка Србије омогућила је од данас грађанима инстант плаћања робе и услуга на продајним местима трговца обележеним ознаком "ИПС" (Инстант плаћања Србија) скенирањем QR кода, одабиром опције "ИПС покажи" или "ИПС скенирај". Корисници ће бити у могућности да у неколико секунди, веома једноставно плате робу и услуге, а трговцу се новац од продаје преноси на рачун за неколико секунди и одмах му је на располагању.

Први трговац који је омогућио инстант плаћање НБС ИПС QR кодом на својим продајним местима је велики трговински ланац Меркатор С, са више од 320 продајних објеката – Рода, Идеа и Меркатор, и то у сарадњи са домаћом банком Поштанском штедионицом Београд, саопштено је из НБС.

Ова плаћања иницирају се преко унапређене апликације за мобилно банкарство једноставним приказивањем или скенирањем НБС ИПС QR кода, одабиром опције "ИПС покажи" или "ИПС скенирај".

Инстант плаћање методом "ИПС покажи", где корисник показује НБС ИПС QR код на екрану свог мобилног уређаја могуће је на више од 1.300 наплатних места у наведеним продајним објектима.

Трговци и банке су као највећу предност овог начина плаћања препознали ниске трошкове процесирања трансакција и тренутни пренос и расположивост новчаних средстава на рачуну трговца. То је предност коју инстант плаћање има у односу на платне картице.

Пошто ефикасност извршавања инстант плаћања не зависи само од квалитета функционисања Инстант платног система НБС, Централна банка је у претходном периоду у специјализованој лабораторији радила заједно са банкама на провери апликација банака за прихватање и за извршавање инстант плаћања на продајним местима помоћу којих се клијенти банака повезују на систем НБС.

Банке су имале обавезу да унапреде своја решења, с циљем да грађани и привреда добију сервис који је ефикасан и једноставан за коришћење.

Као резултат, корисници банке Поштанска Штедионица су први који ће имати ажуриране апликације мобилног банкарства за инстант плаћања на продајним местима. Поред ове банке, остале банке које су добиле одобрење НБС и које ће у наредним данима међу првима ажурирати апликације мобилног банкарства за своје кориснике су Комерцијална банка, АИК банка, Ерсте банка, Креди Агрикол, Еуробанка, НЛБ и Директна банка.

Ажуриране апликације имаће нове функционалности за инстант плаћања на продајним местима и њихове нове верзије биће постављене на "Google Play Store" и "App Store".

Корисник ће у апликацији имати могућност избора два метода инстант плаћања на продајном месту, "ИПС покажи" - када се у мобилној апликацији платиоца генерише једнократни НБС ИПС QR код који трговац скенира, нпр. читачем повезаним са касом или "ИПС скенирај" - када се кориснику отвара камера којом скенира НБС ИПС QR код трговца приказан на одговарајућем уређају.

На овај начин, корисници ће бити у могућности да у неколико секунди, веома једноставно плате робу и услуге, а трговцу се новац од продаје преноси на рачун за неколико секунди и одмах му је на располагању, у било које време, сваког дана у години (24/7).

Продајна и наплатна места означена "ИПС" логотипом

Продајна и наплатна места трговаца (нпр. каса) биће јасно означена "ИПС" логотипом у бојама наше националне заставе, односно ознакама "ИПС покажи" или "ИПС скенирај" како би платиоци већ самим приласком наплатном месту знали коју од ових функција треба да изаберу на апликацији за мобилно банкарство.

Нови платни инструмент корисницима омогућава већи комфор, брже извршавање плаћања, уштеду времена и све то употребом само мобилног телефона који је увек уз корисника, без новчаника, платних картица и готовине.

Народна банка Србије истиче да је својом изразито повољном тарифном политиком створила услове да трошкови прихватања инстант плаћања буду за трговце знатно нижи од трошкова прихватања платних картица.

Тиме се мотивишу и мали трговци који данас не прихватају платне картице, да на својим продајним местима омогуће употребу овог иновативног начина плаћања. Из тог разлога, банке ће у наредном периоду наставити ширење лепезе своје понуде увођењем и решења за прихватање инстант плаћања преко мобилних апликација намењених малим трговцима, које ће их једноставно инсталирати на својим уређајима (мобилном телефону или таблету) и тако омогућити потрошачима плаћање помоћу НБС ИПС QR кода на продајном месту.

Другим речима, трговцу ће бити довољан само мобилни телефон да би од купца примао инстант плаћања.

Такође, употребом функције "ИПС скенирај" потрошачи ће моћи да плате рачуне на којима је одштампан НБС ИПС QR код, једноставно у два-три клика на мобилном телефону, без прекуцавања података у налог за плаћање.

Тренутно, НБС ИПС QR кодове на својим рачунима штампају Електропривреда Србије, Телеком Србија, Теленор, ЈКП Информатика Нови Сад, ЈКП Градска топлана Ниш, а очекујемо да у наредном периоду ове кодове на рачунима штампају и друга предузећа која издају велики број месечних рачуна, поручују из НБС.

број коментара 6 Пошаљи коментар
(петак, 28. феб 2020, 10:22) - anonymous [нерегистровани]

Ne tupi

'Tamo neko' će kao i do sada, kada se ste plaćali karticom, znati samo koliko ste potrošili novca!

(петак, 28. феб 2020, 10:20) - anonymous [нерегистровани]

I jedino nigde ne napišete jedino što nas zaista zanima

1. Gde jasno piše ko sve dobija kakve privatne podatke o kupcu? Neprihvatljivo je da trgovac zna bilo šta o meni (čak i broj računa, a pogotovo ime, prezime i broj telefona) osim da je roba plaćena. Banka ne sme da zna šta korisnik plaća (samo iznos) ni u kojoj tačno prodavnici, nego samo na koji račun i te podatke ne sme da deli ni sa kim, a mora da ih uništi odmah po isteku zakonskog roka.

2. Kolika će biti provizija za ovakvo plaćanje? Počev od plaćanja računa za struju i MTS, preko hleba i jogurta, do pantalona? Ako trgovca manje košta i račun mora da bude manji nego za druge oblike plaćanja. To se posebno odnosi za firme kojima sada plaćamo preko raznih šaltera (npr, EPS), jer neće morati da zapošljavaju šalterske službenike i plaćaju sav taj prostor. To je ogromna ušteda i mora da dođe do bitnog umanjenja računa.

3. A šta sa fiskalnim računom? Kažete da je dovoljno da trgovac/prodavac ima mobilni telefon, a odakle mi onda fiskalni račun?

Kad odgovrite na sva ova pitanja mi ćemo sami znati da li je ovo nešto bolje ili gore. Kad imamo sve zaista bitne informacije (a ne marketinška lupetanja, posebno banaka i trgovaca) umemo i sami da zaključimo šta nam je bolje, koliko god vama to bilo mrsko.

(петак, 28. феб 2020, 06:29) - + [нерегистровани]

Danga

Lepoa smišljeno,i deluje praktično. Ima dve ozbiljne mane: ako nestane struje nema kupovine, i naravno privatnost. Tamo neko će znati u svakom trenutku šta kupujem. Zamislite, jedno jutro se probudite u državi gde vlada šerijatski zakon, a vi krenuli po flašu dobrog vina, ili svinjsku plećku...

(четвртак, 27. феб 2020, 22:02) - anonymous [нерегистровани]

Bravo

Dobar put ka ukidanju gotovinskog načina plaćanja, sive ekonomije, zakidanja na penzijskomm osiguranju zaposlenih i svih vidova utaje poreza. Samo napred!

(четвртак, 27. феб 2020, 16:35) - Miki [нерегистровани]

Nisam jedini

A ja mislio da su samo pare potrebne. Svasta.

(четвртак, 27. феб 2020, 15:38) - Милош [нерегистровани]

Кеш!

Само Кеш Србина Спасава! Све остало је ризично с аспекта приватности!