Компримовани природни гас ЦНГ – гориво будућности

Због заштите животне средине и трагања за јефтинијим енергентима, у свету се све више користи компримовани природни гас, ЦНГ. За изградњу пунилишта за то гориво, познатије као метан, Европска унија издвојила је 160 милиона евра. Пунилишта у свим чланицама биће на по 150 километара удаљености. Србија 85 одсто потрошње нафте покрива из увоза. Може ли тај увоз да се смањи већим коришћењем ЦНГ-а, јер је то, кажу, гориво будућности?

Драган Ђаковић из Београда један је од ретких у земљи који вози аутомобил на ЦНГ. Једина обавеза је, каже, да сваке три године уради атест сигурности.

"Пуну боцу, у коју стане 13 и нешто килограма зависи од притиска платим око 1.000 динара и пређем од 150 до 220 километара у таксирању а на отвореном путу пређем можда 300 километара", каже Драган Ђаковић, таксиста из Београда.

Пре 20 година урађен је и пилот пројекат за коришћење метана у возилима градског саобраћаја у Београду. Данас, грађане престонице превози тек 10 аутобуса на то гориво. За његову већу примену, кажу, треба створити предуслове.

"Први предуслов је изградња станице за пуњење у оквиру погона. Друга важна ствар јесте и прилагођавање инфраструктуре унутар погона. То су обезбеђење система за детекцију и алармирање у случају цурења гаса. Ту су и специфични алати, специфични тренинзи запослених. Такође, имају и посебан режим одржавања што је исто лимитирјући фактор", каже Слободан Мишановић, пројект менаџер ГСП-а Београд.

Компримовани природни гас еколошки је најчистије гориво. У односу на нафне деривате има за 90 одсто мању емисију угљоводоника, 60 процената угљен-моноксида и 30 одсто мању емисију угљен-диоксида.

Недостатак станица за пуњење ЦНГ-а у малопродаји главни је проблем јер их је десетак у целој земљи. Анализе НИС-а показују да ће се све више користити, па до 2020. планирају да отворе 20 пунионица.

"Нашим потрошачима пружа да остваре значајне финасијске уштеде у односу на нека конвеционална погонска горива попут дизела, бензина или течног нафтног гаса те уштеде могу доћи до нивоа 50 одсто", каже Горан Лалић из НИС-а.

Процењује се да у свету на ЦНГ иде 22 милиона возила, од којих је два милиона у Европској унији. Највише таквих возила је у Италији, само у Болоњи више од 90 одсто градског превоза користи метан. Њихов број убрзано расте и у Немачкој, Аустрији, Шведској, Швајцарској и Бугарској.

У европским земљама употребу ЦНГ-а у градском и теретном саобраћају стимулишу држава и локалне самоуправе. Србија још нема све прописе који уређују промет метана али је предност нижи ПДВ и што се не наплаћује акциза. 

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 26. април 2024.
18° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво