Читај ми!

Српски извоз зависи и од Суецког канала, како смо избегли катастрофу због брода

Драма теретног брода "Евер Гивен", који је данима блокирао Суецки канал, сада се завршава. Извоз из Србије у југоисточну Европу и Блиски исток привремено је суспендован док се у потпуности не нормализује ситуација, каже за РТС економска аналитичарка Маја Суђицки Трзен.

Поново је успостављен саобраћај кроз Суецки канал након шестодневне блокаде због насуканог контејнерског брода "Евер Гивен".

Суецки канал постоји већ цео век, а кроз њега пролази 12 до 13 одсто промета светске робе.

Маја Суђицки Трзен, економски аналитичар, каже за РТС су блокадом у Суецком каналу највише били погођени Европа и Азија.

Навела је да у Србију и регион преко Суецког канала стиже роба из југоисточне Азије, Блиског истока и Аустралије.

"Извоз из Србије у југоисточну Европу и на Блиски исток привремено суспендован, док се у потпуности не нормализује ситуација у Суецком каналу", додала је Суђицки Трзенова.

Очекује да ће готово 400 бродова који су чекали да се Суецки канал деблокира, за три-четири дана наставити свој пут.

Процењује да ће кашњење робе у луке од планираног бити око три недеље. "Луке као што је Трст већ се припремају за појачан прилив робе", каже економска аналитичарка.

Блокада није погодила снабдевање нафтом у Србији

Указала је да проблеми у снабдевању нафтом због застоја у Суецком каналу, Србију не погађају будући да тај пловни пут користе блискоисточни танкери, а и да ми црно злато увозимо из Русије и Казахстана. 

Како је навела, Србија за увоз и извоз највише користи луку у Ријеци, а нешто мање Пиреј и Бар. Каже да је Трст много већа лука, али да је српски шпедитери не користе због недостатка инфраструктуре. 

Маја Суђицки Трзен напомиње да бродске компаније нису преусмериле транспортну руту ка Рту добре наде, пошто блокада није трајала више од седам дана.

"Да се догодило супротно, сва роба која се налазила у заглављеном 'Евер Гивену' скидала би се контејнер по контејнер. Према њеним речима, то би извазвало додатне проблеме будући да кран не би могао да се постави на околно пешчано тло, па би истовар могао да потраје недељама.

У том случају обилазак око Африке био би известан пошто он траје од девет до 14 дана зависно од тога где се брод налази, додала је Суђицки Трзенова.

Суђицки Трзенова указала је и на проблеме у међународном транспорту, који нису директно повезани са блокадом у Суецком каналу.

Транспорт робе за годину дана поскупео до 400 одсто

Нагасила је да су у последњих годину дана трошкови међународног транспорта скочили 300 до 400 одсто, због неравномерног контејнерског превоза између Европе и Кине. С друге стране, појачан је транспорт између САД и Кине.

Говорећи о утицају пандемије на међународни транспорт, Суђицки Трзенова је истакла да се догодило нешто што би иначе било незамисливо – превоз робе из Кине камионима до ЕУ и нашег региона.

Навела је да је после почетног пада, међународни транспорт био ретка привредна грана која је доживела раст у 2020. години.

"Томе је највише допринео транспорт морима, јер чак 80 одсто светског превоза робе иде тим путем", закључила је Суђицки Трзенова.

недеља, 22. септембар 2024.
24° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи