Читај ми!

Може ли се задати завршни ударац насиљу у школама – ко сноси одговорност за "фаулове"

Најновија информација о вршњачком насиљу стиже опет из Врања – ученик Економске школе шутирао је ученицу те школе. Вести о вршњачком насиљу, у школама и ван њих, увек изнова отварају питање – како га сузбити? Казне постоје, али и у ресорном министарству и у школама кажу да је превенција важнија.

Дечаци од осам година из Врања скакали по другу из одељења. Средњошколци у Трстенику измакли професорки столицу и снимали телефоном. Тинејџер у Сурдулици брутално претучен због патика. Због вршњачког насиља ученику осмог разреда у Суботици повређена ребра и одстрањена слезина – низали су се наслови претходних седмица.

И док се чека реакција тужилаштва на најновији случај у Врању, у школи кажу – није било масовне туче, дошло је до размене удараца између дечака и девојчице, изречена је васпитна мера.

"Оценили смо да је овај инцидент трећи ниво насиља, јер данас деца сматрају да је наношења бола игра. Нажалост, и сама деца навикла су на такве ствари", наводе из Економске школе у Врању.

Пре три године било је више од 800 пријава вршњачког насиља, пре две, у време онлајн наставе, више од 400, прошле године 700. Од јануара ове године бележи се 286.

"Уверен сам да су ти бројеви нереални зато што има, сигуран сам, више насиља које се не пријављује. Oвде је поента да се насиље пријави, да се не прећуткује, јер ће нам се тако насиље развијати", истиче Бранко Ружић, министар просвете.

Друштвене мреже проблем учиниле видљивијим 

Као и све остало, и овај проблем су видљивијим учиниле друштвене мреже.

"Ко је лош у целој причи? Лоши су модели, јер деца усвајају облике понашања посматрајући своје окружење. Деца немају развијен систем вредности, ми им градимо", наводи Слободанка Миладиновић, педагог ПУ "Ната Вељковић" у Крушевцу.

Развијање емпатије и учење толеранцији за социологе су кључни кораци у спречавању насиља.

"Како да поступају у тренуцима када дође до тога да неко испровоцира њих и њихове пријатеље. Или рецимо могу да овладају неким социјалним вештинама, знате оно да броје до 10, да воде рачуна о томе какве ће бити последице", саветује проф. др Виолета Трајковић, социолог гимназије "Бора Станковић" у Врању.

Треба ли ученик да има права да омета наставника 

Као још један проблем намећу се и ограничене могућности које имају професори.

"Стуб овог друштва треба да почива на образовању, шта се догодило и због чега ми промовишемо контравредности треба да одговори онај који их свакодневно промовише зашто се не промовишу позитивни и добри примери? Да ли стварно ученик треба да има таква права да омета наставника чак и да обави свој посао", наглашава Драгана Ћећез, директорка Филолошке гимназије.

"Да тај систем просто утегнемо да га учинимо ефикаснијим да евентуално предложимо и неке нове мере, јер сматрамо да је ситуација пре свега у јавности доведена до једног нивоа кључања, с правом", каже министар Ружић.

За подршку и едукацију родитеља и наставника успостављена је платформа "Чувам те". На усвајање у Скупштини још чека "Алексин закон", написан након самоубиства 14-годишњака због вршњачког насиља, њиме су предложене строже казне и за починиоце и за заташкавање насиља.