Читај ми!

Шест ствари које треба да знате о Уберу

Хиљаде фајлова, чију су садржину објавили медији, разоткрило је како се Убер "удварао" утицајним политичарима и колико је далеко отишао да избегне правду. А шта је заправо Убер, где се користи и зашто је његова појава довела до бројних протеста?

Шта заправо Убер ради

Иновативна компанија Убер преко апликације спаја возаче са онима којима је потребна вожња. Иако наликује, није реч о такси услузи и законски се другачије регулише њен рад – у зависности од државе у којој послује.

Корисник преко мапе може да прати где се возач налази, а плаћа се готовином, картицом или убер кешом, у зависности од тога о којој држави је реч.

Оно што је свакако погодност јесте процена цене вожње пре поручивања возила.

Како је Убер настао

Убер је почео да ради као апликација која је омогућавала да се две или три особе које иду на сличну локацију договоре путем апликације да путују заједно, како би имале мање трошкове.

Наиме, свака особа би учествовала у подели трошкова око горива и амортизације возила.  

Од онда, много тога се променило, а порастао је број услуга које Убер нуди. Најчешће коришћена услуга је Uber X – обичан аутомобил са четворо врата.

Међу остали услугама су и Uber Pool – трошкове можете поделити са другом особом, Uber XL, Uber Comfort, Uber Select, Uber Black и Uber Black SUV.

Убер се није задовољио само повезивањем путника и возача, већ је развио и многе друге услуге попут курирске службе, доставе хране и пакета, изнајмљивања електричних бицикала, тротинета, али и превоза трајектом.

Где се све може возити Убером

Убер послује у више од 10.000 градова широм света, а у региону може се користити у појединим градовима у Хрватској, Бугарској и Румунији. 

Најзаступљенији је, очекивано, у Сједињеним Америчким Државама, будући да је реч о компанији чије је седиште у Сан Франциску. У многим градовима Француске, Италије, Шпаније и Немачке такође се може возити Убером.

Како се постаје возач Убера

За разлику од таксиста који морају да поседују лиценцу и положе испит, да би неко постао возач Убера, потребно је само да има важећу возачку дозволу и одговарајуће возило.

У Сједињеним Америчким Државама то је мало компликованије, па возачи пролазе одговарајућу проверу и морају да имају најмање годину дана возачког искуства.

Услови за аутомобил којим се обавља вожња варирају од града до града, а ако неко жели да ради за Убер, а нема своје возило, може да га добије преко неког од Уберових партнера.

Протести против Убера

Како је Убер долазио у коју државу, тако су се против њега бунила такси удружења, тражећи да се законима на сличан начин регулише и Уберово пословање.

Тврдили су да Убер има нефер предност када је реч о потребним квалификацијама возача, техничким карактеристикама возила, опорезивању.

Париз је био поприште европског лансирања Убера и наишао је на јак отпор такси индустрије, што је кулминирало насилним протестима на улицама. Тако је 2015. године 10 лица приведено, седам полицајаца повређено, а 70 возила оштећено током протеста таксиста у Паризу и другим градовима.

Таксисти су излазили на улице и у Хрватској, Шпанији, Аустрији, Бразилу... 

Досије Убер

На хиљаде процурелих фајлова, који се односе на период од 2013. до 2017. године, показали су како је Убер покушао да обезбеди подршку дискретним "удварањем" премијерима, председницима, милијардерима, олигарсима и медијским могулима.

Међу именима која су се појавила су и актуелни француски председник Емануел Макрон и бивша комесарка Европске уније Нели Крос.

Досијеи показују да је Макрон, тадашњи министар економије, био у контакту са оснивачем Убера, контроверзним Трависом Калаником, којем је рекао да ће реформисати законе у корист те компаније.