Читај ми!

Досије Убер: Процурили подаци како су политичари помагали Уберу, међу њима Макрон и комесарка Крос

Процурили подаци који откривају да су утицајни политичари, међу којима и француски председник Емануел Макрон и бивша комесарка ЕУ Нели Крос помагали Уберу, пише Би-Би-Си.

На хиљаде процурелих фајлова, који се односе на период од 2013. до 2017. године, разоткрило је како се Убер "удварао" утицајним политичарима и колико је далеко отишао да избегне правду, јавља Би-Би-Си.

У документима се детаљно види да је ова компанија добијала велику помоћ од светских лидера као што су актуелни француски председник Емануел Макрон и бивша комесарка Европске уније Нели Крос.

Како наводи Би-Би-Си, Убер досијеи показују да је Емануел Макрон био у контакту са оснивачем Убера, а да је бивша комесарка ЕУ Нели Крос тајно лобирала за ту компанију.

Наиме, док су француски таксисти организовали понекад и насилне протесте против Убера, Макрон - сада председник - био је у контакту са Уберовим контроверзним шефом Трависом Калаником, којем је рекао да ће реформисати законе у корист те компаније, пише у тексту.

Каква је "веза" са Макроном

Париз је био поприште европског лансирања Убера и наишао је на јак отпор такси индустрије, што је кулминирало насилним протестима на улицама.

"У августу 2014., амбициозни бивши банкар по имену Емануел Макрон управо је именован за министра економије. Видео је Убер као извор раста и била су му веома потребна нова радна места, и био је рад да помогне", наводи Би-Би-Си.

Како пише, тог октобра, одржао је састанак са Калаником и другим руководиоцима и лобистима, што је означило почетак дуге и контроверзне заштите интереса ове компаније.

Уберов лобиста Марк Мекган описао је састанак као "спектакуларан".

"Једном речју: Спектакуларан. Какав до сада нисам видео", пише у једном мејлу који је Би-Би Си објавио. "Ускоро ћемо плесати", додао је Мекган.

У једном Уберовом писму Макрону наводи се да је компанија "изузетно захвална".

"Отвореност и добродошлица коју добијамо је неуобичајена у односима између владе и привреде", пише Убер.

Документа, како се наводи, показују да су се Макрон и Каланик састали најмање четири пута - У Паризу, у Давосу, у Швајцарској - а да је пријављен само састанак у Давосу.

Француске таксисте посебно је разбеснело лансирање "УберПоп" 2014. године - услуге која је омогућила нелиценцираним возачима да понуде вожњу по много нижим ценама.

Судови и парламент су то забранили, али је Убер наставио да ради јер је оспорио закон.

Како пише Би-Би-Си, Макрон није мислио да има будућности за "УберПоп", али је пристао да ради са компанијом на преправљању француских закона који регулишу друге услуге.

"Убер ће дати нацрт регулаторног оквира за дељење вожње. Повезаћемо наше тимове како бисмо почели да радимо на изводљивом предлогу који би могао да постане формални оквир у Француској", наводи се у мејлу Трависа Каланика Макрону.

Протести су постали насилни 25. јуна 2015. године, а недељу дана касније Макрон је послао поруку Каланику са, како пише, очигледном понудом помоћи: "Окупићу све следеће недеље да припремимо реформу и исправимо закон".

Истог дана, Убер је најавио суспензију "УберПоп" у Француској.

Неколико месеци касније, Макрон је потписао декрет којим се ублажавају услови за лиценцирање Уберових возача.

Огласио се Макронов портпалор

Поводом ових навода, мејлом се огласио Макронов портпарол.

"Његове функције су га природно довеле до сусрета и интеракције са многим компанијама које су биле ангажоване у оштром помаку који је током тих година наступио у сектору услуга, који је морао бити олакшан откључавањем административних и регулаторних препрека", наводи се у мејлу који преноси Би-Би-Си.

Лобирање комесарке ЕУ?

Што се тиче бивше комесарка ЕУ за дигиталне технологије и потпредседнице Европске комисије Нели Крос, Би-Би-Си наводи да је она била у преговорима да се придружи Уберовом Саветодавном одбору пре истека мандата, а да је затим тајно лобирала за ту фирму, потенцијално кршећи етичка правила ЕУ.

Крос је као комесарка надгледала дигиталну политику и политику конкуренције, а избор да ради за Убер био је посебно контроверзан, пише Би-Би-Си.

Како се наводи, у њеној домовини, Холандији, "УберПоп" је такође донео правне и политичке проблеме. Возачи Убера су хапшени у октобру 2014, а судија у Хагу је у децембру забранио ову услугу дељења вожње - претећи казнама до 100.000 евра. У марту 2015. полиција је упала у канцеларију Убера у Амстердаму.

У имејловима се наводи да је Нели Крос звала министре и друге чланове владе да их убеди да одустану од рације. Током следеће рације, недељу дана касније, документа показују да је Крос поново контактирала холандског министра и, како се наводи у мејлу, "малтретирала" га.

Досијеи показују и да је компанија желела да Крос пренесе поруке у кабинет холандског премијера Марка Рутеа.

У међувремену, бивша комесарка је негирала да је имала било какву "формалну или неформалну улогу у Уберу" пре маја 2016. када је истекао период "хлађења" по напуштању европске службе.

Истакла је да је као комесарка ЕУ сарађивала са бројним технолошким компанијама, "увек вођена оним што верујем да би користило јавном интересу".

И портпарол холандског министарства економских послова каже да се покретање Убера у 2015. није разматрало. 

Шта кажу у Уберу

Би-Би-Си наводи да ови "папири" откривају и да је бивши шеф Убера лично наредио употребу "kill switch" - механизма за хитно искључивање система, како би како би се спречило да полиција "упада" у компјутере и дође до, између осталог, списка возача.

Како пишу, на крају су реаговали акционари, а Травис Каланик је 2017. избачен из компаније.

Компанија Убер саопштила је да је његова замена, Дара Кoсровшахи имао "задатак да трансформише сваки аспект пословања Убера" и да је "спровео ригорозне контроле".

Истичу и да понашање компаније у прошлости није било у складу са вредностима које сада заступа, те да је данас то "другачија компанија".

Убер фајлови садрже више од 124.000 записа - међу којима 83.000 имејлова и 1.000 других фајлова, укључујући и разговоре, за период од 2013. до 2017. године.

Процурили су до Гардијана и подељени са Међународним конзорцијумом истраживачких новинара и бројним медијским организацијама, укључујући Би-Би-Си.

Би-Би-Си истиче да ова документа откривају како су лобирање од 90 милиона долара годишње и напор у односима с јавношћу "регрутовали" пријатељски настројене политичаре да помогну Уберову кампању да "пољуља" европску такси индустрију.

Британски јавни сервис подсећа да Убер у то време није био само једна од најбрже растућих компанија на свету, већ и једна од најконтроверзнијих компанија - праћена судским споровима, оптужбама за сексуално узнемиравање и скандалима у вези са кршењем података.