четвртак, 23. јул 2020, 19:00
Šenberg, Jung i Džon Adams
Za večerašnju emisiju Visine urednica Gorica Pilipović odabrala je „Učenje o harmoniji” Džona Adamsa.
Adams je, pišući svoje delo, naslov preuzeo od Arnolda Šenberga, čija je knjiga iz 1911. godine mnogo više od običnog udžbenika. Pored toga što predstavlja iscrpan pregled tradicionalne tonalne harmonije, to je istovremeno i filozofska rasprava o toj tradiciji. Džon Adams, čiji muzički stil nema nikakvih dodirnih tačaka sa Šenbergovim, ovom kompozicijom želi da pokaže, s jedne strane, da se s njim u potpunosti slaže, a s druge, da ima i ambivalentan stav prema celom problemu. Njegovo „Učenje o harmoniji" je parodija u starom smislu te reči - Adams kao osnovu za svoju kompoziciju upotrebljava nekoliko značajnih ostvarenja muzike HH veka, poput Šenbergovog ciklusa „Gurrelieder" ili Sibelijusove IV simfonije, i spaja njihov harmonski jezik i izraz sa minimalističkim tehnikama. Takođe je inspirisan i teorijom snova i učenjem Karla Junga, baš kao što su Šenberga privlačile Frojdove ideje o psihoanalizi.
Коментари