Majstori baroka – Frančesko Bartolomeo Konti

Predstavljamo vokalno-instrumentalna ostvarenja Frančeska Bartolomea Kontija u izvođenju ansambla Ars Antikva Austrija (kantata „Odsustvo voljenog”) i Persl hora i Orfej orkestra pod upravom Đerđa Vašeđija (misa „Sankti Pauli”).

Danas široj publici nepoznat, ovaj kompozitor je u prvim decenijama XVIII veka bio vodeći muzičar u Beču, u istom rangu kao Antonio Kaldara i Johan Jozef Fuks. Poslednjih godina muzikolozi i izvođači obraćaju sve veću pažnju na Kontijev opus, posebno posle detaljne monografije koju je objavila Hermajn Vilijams 1999. godine.

Frančesko Bartolomeo Konti je rođen u Firenci 1682, a karijeru je započeo kao instrumentalista-virtuoz na teorbi i mandolini. Godine 1701. seli se u Beč, gde je dobio poziciju teorbiste na Habzburškom dvoru. Na ovoj poziciji će ostati do odlaska u penziju 1728. godine, a postaće i član Akademije Filarmonike u Bolonji. Takođe dobiće laskavu titulu „najboljeg svetskog teorbiste” posle izvođenja feste teatrale Konstanca e Forteca Johana Jozefa Fuksa 1723. godine u Pragu. Uporedo, razvijao je i uspešnu kompozitorsku karijeru došavši na poziciju dvorskog kompozitora 1713, čime je u stvari dobijao dve plate, te je smatran za jednog od najbolje plaćenih muzičara u Beču. Takođe, kroz svoja tri braka, od kojih su dva bili sa poznatim dvorskim primadonama – Marijom Landini i Marijom Anom Lorencani, osigurao je svoju poziciju u društvu, koju je nažalost narušila dugotrajna bolest od koje se nikada nije oporavio i zbog koje se prerano i povukao sa muzičke scene. Frančesko Bartolomeo Konti je umro u Beču 1732. godine.

Njegove kompozicije su izvođene u brojnim gradovima u Nemačkoj i Austrijskom carstvu poput Hamburga, Drezdena, Praga, Vroclava, a takođe su prepisivana i distribuirana širom Evrope. Zanimljivo je napomenuti da su Kontijeva dela našla svoj put i do Hendla i Baha: Hendl je koristio uveritru za Kontijevu operu Klotilda u svom pastišu Ormizda, a Bah je svojeručno prepisao Kontijev Ofertorijum venerabilis i izvodio ga tokom vajmarskog, a potom i lajpciškog perioda svoje karijere.

Iako Kontijeva biografija liči na biografije mnogih drugih autora koji su službovali pri uticajnim evropskim dvorovima, na muzičkom planu susrećemo se sa nesvakidašnjom pojavom u kontekstu poznog baroka. Naime, pred nama je kompozitor izuzetne maštovitosti i eksperimentalnog nerva, koji je u svojim delima isprobavao različita harmonska rešenja, nove ideje u domenu pratnje vokalnih deonica i repriznih odseka u arijama, čime je anticipirao stilski vokabular epohe klasicizma.

To je sve vidljivo u kantati Udaljenost voljenog za solo glas, šalmaj, nemačku flautu ili obou, sordinirane violine, francuske laute i kontinuo koju je Frančesko Bartolomeo Konti napisao za krug oko cara Jozefa I koji je i sam svirao šalmaj i blok-flautu. U ovom delu, od početka dominiraju nesvakidašnje, raspisane deonice za instrumente, mimo uobičajenog odnosa dupliranja vokalne deonice u pratnji i držećeg kontinua. Posebno se ističe intimna i pomalo melanholična kombinacija šalmaja i lauta, koja stvara rafiniranu, senzualnu i izuzetno originalnu fakturu, koja se kontrapunktski prepliće sa vokalnom linijom, u prikazivanju težine razdvojenosti ljubavnika.

Konti u svojoj misi Sankti Pauli koristi veliki broj različitih muzičkih stilova i kompozicionih tehnika od starijih fugiranih odseka do odnosa solo-tuti uz razvijene instrumentalne deonice pratnje koje anticipiraju epohu klasicizma. Misa je komponovana u ge molu i po svom karakteru je svečana, ozbiljna i izuzetno dramatična, posebno u stavu Kredo u kojem se na izuzetno ekspresivan način tretira misni tekst – u odsecima Krucifiksus i Et rezureksit. Pored toga, Konti koristi iznenađujuće disonantne harmonije, neuobičajene izražajne pauze, iako je pred nama jasna i pregledna formalna struktura, koja se inegniozno zasniva i na motivskim prožimanjima. Misa Sankti Pauli je jedna od najranijih primera Kredo-mise, u kojoj se početna reč Kredo pojavljuje u stalnoj repeticiji tokom ovog stava i što je još zanimljivije koju donosi snažni horski tuti.

Urednica Ksenija Stevanović

Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се