Čitaj mi!

Aleksandar Milosavljević: Refleksije o pozorištu

U emisiji REFLEKSIJE u cikusu „Pozorište u doba korone” možete slušati osvrt Aleksandra Milosavljevića na 65. Sterijino pozorje, održano od 26. septembra do 4. oktobra u Novom Sadu, kao i na 7. Festival duodrame, koji je održan od 5. do 10. septemba u Topoli.

Program 65. Sterijinog pozorja je u drugoj godini selektorovanja osmislio dramaturg i teatrolog Svetislav Jovanov, potvrđujući pravilo da je izbor predstava selektora u godini isteka mandata smeliji no prethodni. Tako je ova Jovanovljeva selekcija pokazala neke od najboljih i najhrabrijih iskoraka našeg teatra, a novina je i uvođenje slekcije Druga scena, koju je koncipirala dramaturškinja Ivona Janjić. O nekim od predstava prikazanim na 65. Pozorju Aleksandar Milosavljević je već pisao za Treći program (o subotičkoj produkciji Gustav je kriv za sve, autorskom projektu Kokana Mladenovića, ili o njegovoj sarajevskoj inscenaciji Sjećaš li se Doli Bel Abdulaha Sidrana, kao i o komadu Semper idem Đorđa Lebovića Narodnog pozorišta Sombor, u dramatizaciji i režiji Gorčina Stojanovića), tako da će u večerašnjoj emisji prvenstveno biti reči o projektu Kretanje, nastalom prema tekstu Dimitrija Kokanova, u režiji Jovane Tomić i produkciji Bitef teatra, te o predstavi Ajhman u Jeruzalemu koji je u Zagrebačkom kazalištu mladih režirao Jernej Lorenci, koji je svoj autorski koncept zasnovao na novinskim izveštajima Hane Arent o suđenju zloglasnom nacisti, te na docnijim studijama ove autorke

*    *    *

Ovogodišnji Festival duodrame Topola 2020, pokazao je da dramski komadi za samo dve uloge, ne moraju da podrazumevaju inscenacije koje teatarsku umetnosti predstavljaju u najpojednostavljenijem obliku. Po rečima Aleksandra Milosavljevića: „dramaturškinja i dramska spisateljica Jelena Mijović, selektorka Festivala, nije pristala da odabir predstava utemelji na stereotipnim karakteristikama duodramskih produkcija, pa je u Topolu pozvala predstave koje nimalo nisu jednostavne, a ponajmanje po svojim tematikama. Ničeg jednostavnog (ili pojednostavljenog), nema u Scenama iz bračnog života kroz koje je Ingmar Bergman opisao životnu dramu žene i muškarca čiji se brak raspao; ni dramska priča Hosea Sanćisa Sinistera Aj Karmela u režiji Dušana Petrovića nije jednostavna jer takva nije ni sudbina dvoje putujućih glumaca čija se predstava, u vreme Španskog građanskog rata, završava tragedijom. Posebno ničeg jednostavnog ne može da bude u odluci dvoje veoma mladih ljudi da u duodrami Igora Bauersima Norveška danas, koju je režirao Ninoslav Đorđević, svoje putovanje okončaju samoubistvom. Iskomplikovaće se i naizgled bezazleni incident kada se poznati prestonički prvak i njegova koleginica iz provincijskog amaterskog pozorišta nađu zarobljeni u domu kulture u gluvoj provincijskoj noći - što je početna dramska situacija u komadu Šta ćemo sad? Branka Đurića Đure koji je režirao Erol Kadić”.

Čitala Dušica Mijatović.
Urednica emisije Tanja Mijović.