Читај ми!

Muzej zvuka -

Misa „Ista est speciosa” Pjera de la Rija

Pratićete izvođenje ansambla The Sound and the Fury.

U generaciji kompozitora koji su stvarali na prelasku 15. u 16. vek, a u kojoj je najznačajniji predstavnik bez sumnje bio Žosken de Pre, vodeća figura severno od Alpa bio je Pjer de la Ri. Veliki majstor tehnike kantus firmusa i kanona, ovaj autor je istraživao i proširivao izvođački aparat, uvodeći petoglasni i šestoglasni horski stav, spajajući staro i novo u svojim delima.

Pjer de la Ri jer rođen u Turneu, a pretpostavlja se da je kao pevač počeo da radi u Briselu oko 1469. godine, pod imenom Peter Straten - flamanskoj verziji imena koje bi se moglo prevesti kao „Petar od ulice”. Kao De la Ri, pominje se prvi put 1492, i to kao član Habzburško-Burgundske kapele, u kojoj je i radio do kraja života 1518. godine. Ovo je bila muzička i crkvena institucija koja je pratila vladara burgundskog dela Nizozemske, tačnije Flandrije, a kojom je od 1477. godine vladala habzburška dinastija. Velika kapela, kako je još bila poznata, imala je zavidnu reputaciju već za vreme vladavine Filipa Lepog i predstavljala je najznačajniju instituciju burgundske škole, u kojoj su svoj trag ostavili Gijom Difaj i Antoan Binoa. Tokom svoje dugogodišnje službe u kapeli, De la Ri je putovao u Francusku, Španiju, Nemačku, Austriju i Englesku, upoznajući se sa tamošnjim muzičkim praksama, dok je na dvoru dodatna saznanja sticao zahvaljujući obimnoj zbirci muzičkih rukopisa koji su pohranjivani u riznici kapele i u kojima su se, u trenutku De la Riovog dolaska, već nalazili radovi Johanesa Okegema.

Kao član kapele, De la Ri je bio zadužen za izvođenje i pisanje muzike za svakodnevne crkvene službe. Ovaj umetnik je imao obavezu da komponuje polifona dela za najznačajnije praznike i službe, poput prazničnih misa, polifonih magnifikata, marijanskih antifona i drugih dela.

Petoglasna misa Ista est speciosa, koju ćete čuti u večerašnjoj emisiji, napisana je između 1509. i 1516. godine. Delo poseduje nešto tamniji zvuk, zbog kompozitorovog insistiranja na dubljim registrima glasova. De la Ri koristi prevaziđenu praksu upotrebe kantus firmusa kao formalnog okvira pre nego motivsko-tematskog materijala koji prožima sve deonice, čime se gubi na muzičkom jedinstvu dela u odnosu na shematizaciju forme. Kantus firmus koji je odabrao je zasnovan na antifonu Ista est speciosa, čiji je tekst preuzet iz „Pesme nad pesmama” i koji se često koristio tokom srednjeg veka, najčešće u službama vezanim za praznik Bogorodičinog uspenja.

Urednica emisije: Ivana Neimarević

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво