T. Adorno, K. P. Lisman: Od obrazovanja do neobrazovanja

U emisiji Studije i ogledi, od ponedeljka, 24. do četvrtka, 27. avgusta, možete slušati tekst Teodora Adorna „Teorija poluobrazovanja”, a u petak, 28. avgusta tekst „Obrazovanje, poluobrazovanje, neobrazovanje”, čiji je autor Konrad Paul Lisman.

U knjizi „Od obrazovanja do neobrazovanja” koju će uskoro objaviti Akademska knjiga i Institut za filozofiju i društvenu teoriju, Adornova studija „Teorija poluobrazovanja” i Lismanova „Teorija neobrazovanja” već svojim naslovima sugerišu da se devetnaestovekovna humanistička postavka obrazovanja kao načina sazdavanja odgovornog građanina pod uticajem grčke kulture zaključila u površnosti savremenog društva znanja koje nije kadro za kritičku misao. Skupa sa Humboltovom „Teorijom obrazovanja čoveka”, ovi tekstovi opisuju putanju od toga da uopšte jesmo i da smo to tek po obrazovanju, preko institucionalizacije masovnog obrazovanja koje prerasta u gizdavo ali nepotpuno obučavanje, do društvenog progona obrazovanja pod njegovom maskom. Te teorije obrazovanja, odnosno teorije njegovih mutacija, svedoče o istorijskom preobražuju njegovog statusa, ali i o dvosmislenosti samog pojma obrazovanja, o protivrečjima ili paradoksima što prebivaju u pretincima njegovog sadržaja na samom izvoru.

Tekstove su preveli Igor Cvejić i Predrag Krstić.
Urednica Olivera Nušić.