Muzička
direktorka Simfonijskog orkestra grada
Birmingema danas ima samo 34 godine, a
već četiri godine nalazi se na čelu ovog
uglednog orkestra koji je pre nje vodio
Andris Nelsons. Gražinjite-Tila je rođena
u porodici muzičara, ali nije bila
usmeravana ka muzici kao dete. No, sa
jedanaest godina odlučila
je da će joj muzika biti poziv, te je u
tom trenutku jedini muzički program na
koji je mogla da se upiše bilo horsko
dirigovanje. Na taj način ona je svoje
studije muzike započela i nastavila, a
da nije svirala nijedan instrument.
Prvi put je stala pred hor sa samo
trinaest godina, a po završetku
osnovnog muzičkog školovanja upisala
je i Univerzitet za muziku i izvođačke
umetnosti u Gracu gde je diplomirala
2007. godine. Potom je pohađala Muzički
konzervatorijum Feliks Mendelson-Bartoldi
u Lajpcigu, kao i Muzički konzervatorijum
u Cirihu usavršavajući dirigovanje.
Posle osvajanje prestižnog takmičenja
za mlade dirigente u Salcburgu, njena
karijera je pre svega bila vezana za
operska pozorišta u Hajdelbergu, Bernu
i pomenutom Salcburgu, gde je postala
i muzička direktorka. Godine 2012. dobila
je mesto u Filharmoniji iz Los Anđelesa.
Svakom sezonom je napredovala da bi
2016. godine bila proglašena
za zamenicu Gustava Dudamela na poziciji
šefa dirigenta orkestra. Ubrzo je usledio
i poziv da bude na čelu Simfonijskog
orkestra grada Birmingema, čime ovaj
engleski orkestar još jednom potvrđuje
svoju smelost u odabiru dirigenata.
Svoj prvi koncert sa ovim ansamblom
imala je u avgustu 2016. godine, a naredne
večeri debitovala je i na Proms festivalu,
izvodeći dela Mocarta, Abrahamsena i
Čajkovskog. Nakon ovog nastupa, kritika
se složila da je reč o novoj dirigentskoj
zvezdi, ističući njenu muzikalnost,
autoritet i i „kreativnu
inteligenciju”. Nakon brojnih uspešnih
nastupa sa ovim orekstrom, objavljeno
je da će ova dirigentkinja predvoditi
ansambl iz Birmingema i tokom sezone
2020/21. godine
Prošle
godine Mirga Gražinjite-Tila je potpisala
eksluzivni ugovor sa diskografskom
kućom Dojče Gramofon, kao prva žena u
istoriji ovog izdavača koja je sa njim
zaključila dugoročan i ekskluzivni
ugovor na poziciji dirigenta. Ubrzo je
usledilo i njeno debitantsko izdanje na
kojem se našla simfonijska muzika
Mojseja Vajnberga, a sa ovog izdanja
večeras ćete slušati Simfoniju broj 21
poznatu i kao Kadiš-simfonija. Delo
je nastajalo u dugačkom vremenskom
rasponu od više od trideset godina u
naporu da se očuva „sećanje na one koji
su ubijeni u Varšavskom getu”.
Otuda kontemplativni karakter dela, sa
prigušenom dramatikom i povremeno
uticajima Malera i Šostakoviča, kao i
diskretnim citatima klavirske muzike
Šopena, koji u svedenom orkestarskom
okruženju, deluju kao ostaci sećanja u
pustoši koju je za sobom ostavio rat.
Mirga
Gražinjite-Tila uprkos relativno kratkoj
karijeri, postala je jedan od najznačajnijih
promotera Vajnbergove muzike, kojoj,
prema mišljenju kritike, pruža izuzetnu
osećajnost, vibrantnost i boju.
Interesantno je da se u ovoj
interpretaciji Vajnbergove Kadiš-simofnije
Mirga Gražinjite-Tila pojavljuje i kao
vokalni solista u završnom, šestom
stavu.
Urednica
emisije: Ivana Neimarević
Коментари