Betovenova kolekcija Euroradija

Reprodukovaćemo arhivske snimke interpretacija klavirskih sonata Ludviga van Betovena, koje smo dobili posredstvom evrovizijske razmene u okviru ciklusa kojim se proslavlja 250 godina od rođenja ovog bečkog klasičara.

Na početku emisije čućete kako nemačka pijanistkinja Frida Kvast-Hodap interpretira Betovenovu sonatu broj 29 u Be duru opus 106, sa snimka ostvarenog 1948. godine u Berlinu. O životu ove pijanistkinje nema dovoljno sačuvanih podataka. Rođena 1880. godine, Kvast-Hodap se školovala kod Feruča Buzonija i Maksa Regera, koji joj je posvetio svoj Klavirski koncert opus 114 u ef molu, a oba autora su joj poveravala premijerne interpretacije svojih dela. Bila je veoma cenjena tokom života, prvenstveno zbog izvanredne pijanističke tehnike koju je posedovala i izuzetno ekspresivnih interpretacija.

Betovenovu sonatu broj 26 u Es duru opus 81a pod nazivom Les adieux slušaćete u interpretaciji britanskog pijaniste Kliforda Kerzona. Snimak je načinjen 1950. godine u Berlinu. Ovaj umetnik pohađao je Kraljevsku akademiju u Londonu, a usavršavao se kod Artura Šnabela u Berlinu, kao i kod Vande Landovske i Nađe Bulanže u Parizu. Premda je na početku svojoj karijere bio okrenut romantičarskom repretoaru i delima savremenika, u kasnijem perioduprvenstveno se koncentrisao na intepretacije dela Mocarta, Betovena, Šuberta i Bramsa. Iako je bio ekskluzivni umetnik izdavačke kuće Deka, Kerzon je imao izuzetno negativan stav prema snimanju, te je retko pravio diskografske zapise i nije dozvoljavao da se objavljuju izvođenja kojima nije bio zadovoljan. No, neka su ipak izdata posle njegove smrti.

Na kraju emisije sledi Sonata broj 32 u ce molu opus 111 u interpretaciji italijanskog pijaniste Artura Benedetija Mikelanđelija, sa snimka ostvarenog 1970. godine u Bonu. Mikelanđeli se smatra jednim od najvećih pijanista 20. veka, iako je bio introvertna ličnost i nije uživao u javnim nastupima. Muzički kritičari u njegovim interpretacijama isticali su pre svega savršenu tehniku, preciznost, kontrapunktski rad i potpunu kontrolu nad tonskom bojom.

Autorka emisije Jelena Damjanović