Imaginarni pejzaži

Predstavljamo ostvarenja britanskog elektroničara Dilana Henera – albume „Flues of Disappearing Sand” i „A Dingo Crossing a Stream” – objavljene ove godine u produkciji dva lejbla – belgijskog DAUW i američkog Inner Islands.

Na početku emisije čućete numeru Ugasili smo televizor kako bismo slušali ptice sa albuma Flues of Disappearing Sand izvedenu uz pomoć suptilnog spoja marimbe, elektronike i terenskih snimaka. Sam autor, Dilan Hener, o svom postupku kaže: „Muzika je vezana za osećanje očajanja zbog naše ekološke stvarnosti, pre svega u odnosu na situaciju u Južnoj Indiji. Kao i većina mojih ostvarenja i ovo započinje terenskim snimkom načinjenim na određenoj lokaciji. U ovom slučaju to je granice između južnoindijskih država Kerala i Tamil Nandu. Dok sam čitao o katastrofalnoj eroziji obale na ovom području, sedeći na plaži posmatrao sam male potočiće peska koji se ulivaju u more. Naravno ovo je bila posledica plime, a ne erozije, ali kao da je na svoj način odražavala tužnu stvarnost ovog dela Indije. Ove muzičke numere govore o malom trenutku bolne nežnosti između mene i prirode, dok sam bespomoćno sedeo i gledao pesak kako nestaje u vodi", završava Hener. 

Naziv albuma A Dingo Crossing a Stream, kao i nazivi numera su preuzeti od aboridžinskih toponima širom Australije. U gotovo svakom slučaju, kaže Dilan Hener, ovi lepi, opisni nazivi, su zamenjeni kolonijalnim imenima istraživača i doseljenika koji su „otkrivali" navedena mesta, uz potpuno nepoštovanje i nepoznavanje života ljudi koji su ih već nastanjivali. Prema umetnikovim rečima, važno je da izvorni nazivi nikada ne nestanu jer oni predstavljaju pripadnost mestima koje doseljenici nikada nisu u potpunosti razumeli.

Drugi izvor inspiracije za nastanak činili su mitološki okviri Aboridžinskih naroda – „Vreme snova" koje daje razumevanje i smisao svetu koji ih okružuje. U osnovi ove kompleksne kulturne matrice nalaze se priče uz čiju pomoć se stupa u prostor drevne mudrosti aboridžinskih predaka i seže u vreme koje je prethodilo pojavi ljudske vrste. Hener je pokušao da na svoj način iskaže poštovanje prema ovoj specifičnoj i fascinatnoj duhovnoj praksi u ambijentalnim numerama Izvor sa ostacima vatre, Bazen duboko ispunjen vodom i Reka koja se suši koje ćete upravo čuti, a u čijoj osnovi se nalazi snimak načinjen na zemlji plemena Aranda u nacionalnom parku Uluru.

Urednica Ksenija Stevanović