Muzej zvuka

Misa „Mater Christi” Džona Tavenera

Ova misa pripada korpusu dela koja su dugo bila zaboravljena i neizvođena, jer su se tokom vekova izgubili potpuni zapisi svih deonica. Sama misa i antifon na kojem je zasnovana nalaze se u rukopisima pohranjenim u Piterhausu u Kembridžu, ali bez sačuvane tenorske deonice. Međutim, ustanovljeno je da pomenuti antifon postoji u drugim sačuvanim rukopisima, te su istraživači sa velikom sigurnošću rekonstruisali nedostajuću tenorsku deonicu mise.

Tačan datum i okolnosti nastanka ove mise nisu poznati. Tavener je bio u svojim ranim tridesetim, kada je 1526. godine postao horovođa novog koledža u Oksfordu, koji je osnovao kardinal Vulsi, a koji će kasnije biti poznat kao Christ Church. Ipak, pretežno deklamatorni stil ovog dela tada nije bio u modi, te se pretpostavlja da je delo nastalo nakon što je kompozitor napustio Oksford 1530. godine. U trenutku kada je objedinjena kompilacija rukopisa sačuvanih u Piterhausu – sredinom četrdesetih godina 16. veka – stil zastupljen u misi bio je dominantan u engleskoj muzici, te se pretpostavlja da je delo nastalo u tom periodu. Iako nije poznat ni povod nastanka ove mise, naslov dela, u kojem je navedeno da je „zasnovan na himni Majke Božje” jasna je indikacija da je delo bilo izvođeno tokom marijanskih svetkovina tokom 16. veka.

Uprkos pretežno deklamatornom stilu, misa Mater Christi je ostvarenje velikog obima i kompleksnosti. Svi delovi antifona na kojem je misa zasnovana se pojavljuju tokom mise, neki i više puta, a samo početak predstavlja moto, ili „glavni motiv” kojim počinju svi stavovi ordinarijuma. U večerašnjoj emisiji slušaćete ovu misu, kao i proprijumske stavove izvođene u okviru liturgijske službe za koju je namenjena, u interpretaciji hora Katedrale Krajstčrč pod upravom Stivena Darlingtona.

Urednica emisije: Ivana Neimarević



broj komentara 0 pošalji komentar