Majstori baroka – Vilijem Loz

Dela za ansambl viola Vilijema Loza, jednog od najznačajnijih stvaralaca engleskog ranog baroka u izvođenju ansambla Konkordija i Fantazam. Današnji muzikolozi posebno ističu njegovu harmonsku smelost, bogat kontrapunktski rad, ali i asimilaciju uticaja francuske muzike za violu i prihvatanje forme svite.

Loz je rođen 1602. godine u Solzberiju gde je njegov otac Tomas Loz službovao pri katedrali. Talenat Vilijema Loza je uočen vrlo rano, tako da je studije muzike započeo kod tada veoma cenjenog kompozitora Džona Koprarija, kao štićenik Edvarda Sejmura, erla od Hertforda. Pretpostavlja se da je sa dvadeset godina stupio u službu Princa od Velsa, budućeg kralja Čarlsa I, a 1635. godine postaje član dvorskog orkestra kao lautista. Tih godina njegova popularnost u Londonu je bila velika i važio je za jednog od najtražnijih kompozitora maski. Posebno se istakao svojim dvorskim muzičko-scenskim komadima koji su otvoreno proslavljali kralja i monarhiju, nasuprot puritanskom javnom mnjenju.

Sa početkom engleskog građanskog rata, 1642. godine, Vilijem Loz se prijavio u vojsku kao odlučni rojalista, ali je raspoređen u Kraljevsku gradu, kako bi bio što manje izložen direktnoj borbi. Ipak, godine 1645, kompozitor gine u bici sa pripadnicima vojske lojalne Parlamentu, u blizini Čestera. Kralj Čarls I je tom prilikom izgubio i svog rođaka Bernarda Stjuarta, ali je ipak obeležio u zvaničom ukazu i gubitak Viljema Loza, koga je tada nazvao počasnim epitetom Otac muzike. Rojalistički pesnik Tomas Džordan je tada napisao: „Vila Loza su ubili oni čija je volja zakon” – poigravajući se time što je kompozitorovo skraćno ime Vil označavalo volju, a prezime Loz – zakon. Džon Milton, koji je bio dobar prijatelj Lozovog brata Henrija, takođe kompozitora, posvetio mu je sonet, što je bio velikodušan gest u doba kada je zarobljeni kralj Čarls I bio osuđen na smrt.

Urednica emisije Ksenija Stevanović

 

broj komentara 0 pošalji komentar