Симонида Рајчевић

Симонида Рајчевић „Лажни бол", Ликовна галерија Културног центра Београда

Најновијим циклусом слика Симонида Рајчевић разматра антагонизам значења естетског као оперативног, али и нестабилног појма у уметности данас, нарочито, савременој. Стање људске смирености или препуштености око кога су настале слике из претходног циклуса Чудни таласи, у новој изложби Лажни бол прераста у стање рањивости.

Кроз уметничке призоре почињеног насиља који сведоче о историји људске бруталности, архетипски бол је ту да покрене тело које не реагује и жртву која одустаје. Овим суодношавањем Симонида Рајчевић показује колико је доживљај човечности у савременом свету блокиран лажима којe уносе антагонизам управо у те односе.

"Пред нама су слике кроз које се свети призори мучеништва из прошлости наслућују и преклапају са јарким бојама и доминантно присутним људским обрисима тела садашњег времена. Кроз универзално тело белог савременог мушкараца пресликавају се обриси до смрти измучених тела Ел Грековог Исуса (на платну Светог тројства) и Светог Себастијана, Каравађова одсечена глава Голијата (Давид са Голијатовом главом) и прикована рука Светог Петра (Распеће Светог Петра). Зурбаранов призор Исуса као Божјег јагњета (Agnus Dei) које на себе преузима све људске грехе појављује се на платну на коме се универзално мушко тело - наспрам Исусовог зооморфичног, положеног и пасивног тела - другачије кодира. На овој слици, последњој у циклусу, видимо руке спремне за борбу, за одбрану жртве, руке које нас, на самом крају, воде до Брус Лија, непобедиве иконе поп-културе 20-ог века. Слојевита значења ових слика живе своју хисторизацију кроз бол који увек и изнова израња као палимпсест, претварајући архетипско насиље у механизме владања светом", записала је у предговору каталога Јелена Петровић.

Гост емисије биће Симонида Рајчевић.

Уредник и водитељ Знакова: Сава Ристовић.

број коментара 0 Пошаљи коментар