Мајстори барока – Филип Хајнрих Ерлебах

Слушаћете кантате Филипа Хајнриха Ерлебаха: Желим да вас поново видим, Видите, узалуд смо се плашили, Хероју, везао си непријатеља, Немирне мисли, Божија љубав се разлива и Ко су људи у белој одећи. Изводи сопран Доротее Милдс, алт Александар Шнајдер, тенор Андреас Пост и бас Матијас Фивиг заједно са ансамблом Лез ами д Филип под уметничком дирекцијом Лудгера Ремија.

Филип Хајнрих Ерлебах, композитор и педагог, рођен је 1657. године у Есену, где је стекао основно музичко образовање. Године 1678. одлази у Тирингију како би радио као музичар на двору војводе Алберта Антона од Шварцбуг-Рудолштата. Због изузетног музичког талента, након три године постављен је на место капелмајстора и на овој позицији ће остати све до своје смрти, 1714. године. За то време, Ерлебах је изградио репутацију значајног композитора и створио добре односе са музичарима на дворовима у Нирнбергу и Милхаузену.  

О томе колико је Ерлебах био цењен говори и податак да је наследник грофа Алберхта Антона, принц Лудвиг Фридрих I, након композиторове смрти од његове удовице купио колекцију рукописа аутора. Нажалост, 1735. године пожар је уништио велики број његових дела, те наслеђе овог аутора зависи од објављених издања, копија рукописа, и једног холографа из пера самог аутора, који сведоче о његовом стваралаштву. 

Опус Филипа Хајнриха Ерлебаха обухвата велики број дела у скоро свим жанровима. Од сто двадесет инструменталних дела за која се претпоставља да је написао, остало је очувано тринаест – један марш, шест свита и шест трио соната. Ипак, најплоднији је био у домену црквене музике, што је била област у којој је и започео своју каријеру као композитор, и у којој је највише пажње посвећивао жанру кантате. Већина ових остварења је изгубљена – сачувано је око деведесет кантата, од укупно четири стотине. Кроз ова дела може се пратити развојни пут Ерлебаха као ствараоца – од кантата чији се текстови уско придржавају одломака из јеванђеља, преко оних које садрже арије и текстуре налик на концерте, са осмишљеним солистичким линијама, затим до кантата заснованих на слободним текстовима са речитативима и да капо аријама, па све до врхуских примера његовог опуса – соло кантата са облигатним инструментом.

Ауторка: Саша Тошковић

број коментара 0 Пошаљи коментар