Грамофонија – Композиција „Ми” Луиса де Пабла

Овом емисијом започињемо циклус у којем ћемо репродуковати албуме из колекције Весне Микић, редовне професорке на Катедри за музикологију Факултета музичке уметности. Највећи део плоча из ове колекције, посвећен је историји електроакустичке и експерименталне музике којом се, између осталог, Весна Микић бавила током професионалне каријере.

У првој емисији је на програму снимак композиције под називом Ми шпанског композитора Луиса де Пабла, објављен на плочи продукцијске куће Полидор 1971. године. Рад на овом делу аутор је започео 1969, а завршио га је нешто више од годину дана касније. Композиција се снажно ослања на традиције конкретне музике и заснована је на колажној монтажи звучних узорака који потичу из религиозних музичких пракси различитих народа. Одломци грегоријанског појања на известан начин обједињују цело дело, појављујући се често током композиције у разним трансформисаним видовима. Поред ових одломака, у композицији су употребљени и записи духовних обреда из Саудијске Арабије, Етиопије, Персијског залива, Перуа, Мексика и Мадагаскара, док се јављају и говорне и певане фразе на јерменском, латинском, санскриту и вијетнамском. Монтажа и продукција су реализовани у студију Алеа у Мадриду. Програмски коментар за овај албум написао је аутор, док је омот верзија оригиналног графичког решења продукцијске куће Хиспавокс.

Значајно је истаћи да је ова композиција доживела свој „други” талас популарности након реиздања из 2005. године, када је привукла пажњу заједнице звучних експериментатора због нарочито манифестне дисторзије у третману магнетофонске траке која одликује Паблов приступ у овом делу.

Аутор Милан Милојковић
Уредница Сања Куњадић